Wolfgang Tillmans kiállítása
Wolfgang Tillmans fényképei aktívan beékelődnek a minket körülvevő valóság repedéseibe, halkságukkal, sebezhetőségükkel, intimitásukkal és közelségükkel hol kitöltik, hol tovább feszítik ezeket a réseket. A Trafó Galériában megrendezésre kerülő kiállítás – mely egyben a művész első egyéni kiállítása Magyarországon – szintén egy ilyen résnek tekinthető. Résnek, ami teret ad a félelem nélküli emberi érintkezéseknek, a biztonság és szabadság pontszerű pillanatainak, és ahol a normának és az igazságnak nem csak egyetlen formája fogadható el. Tillmans megközelítése ilyen értelemben radikálisan nyitott és reményteljes.
Wolfgang Tillmans generációjának egyik legbefolyásosabb, iskolateremtő művésze. Egész eddigi pályafutása során megkérdőjelezte a képkészítés lehetőségeit és egy újfajta szubjektivitást hozott a fotográfiába. Az intimitást és a játékosságot társadalomkritikával párosítja, így kérdőjelezve meg a fennálló értékeket és hierarchiákat. A különböző műfajokat, témákat, technikákat és kiállítási stratégiákat szintén mindenféle hierarchia nélküli integrálja művészetében. Korai képei óta, amelyek az AIDS-krízis és a berlini fal leomlása utáni időszak új társadalmi és kulturális berendezkedésével foglalkoznak, Tillmans mindig is erős politikai tudatossággal alakította praxisát és nyíltan foglalt állást bizonyos politikai témák kapcsán. Az elmúlt években politikai elkötelezettsége túllépett a képkészítés gyakorlatán; a társadalmi aktivizmus és szolidaritás jegyében több kampányt kezdeményezett az általa 2017-ben létrehozott Between Bridges alapítvány szervezésében (többek között 2016-ban a Brexit ellen és az európai parlamenti választásokon való választói részvétel növelése érdekében). Az alapítvány a művészetek, az LMBT+ jogok és az antirasszizmus területén aktív.
Wolfgang Tillmans 1968-ban született a németországi Remscheidben. 1990 és 1992 között az angliai Bournemouth and Poole College of Art and Design hallgatója volt. 2000-ben ő volt az első fotográfus és az első nem brit művész, aki megkapta a londoni Tate által évente odaítélt Turner-díjat. 2009-ben munkásságát a Kulturpreis der Deutschen Gesellschaft für Photographie díjjal ismerték el. 2009-ben a Tate tanácsa, 2012-ben a berlini Akademie der Künste, 2013-ban pedig a londoni Royal Academy of Arts nevezte ki tagjává. Tillmans 2015-ben elnyerte a Hasselblad Foundation International Award in Photography díját, 2018-ban pedig a németországi Goslar város Kaiserring díját. 2017 óta a londoni Institute of Contemporary Art tanácsának tagja, 2019 óta a tanács vezetője.
Az 1990-es évek eleje óta számos rangos nemzetközi intézmény rendezett műveiből nagyszabású egyéni kiállítást. Művei olyan múzeumok gyűjteményében találhatóak meg, mint például a párizsi Centre Georges Pompidou; a londoni Tate; a New York-i The Metropolitan Museum of Art, a Solomon R. Guggenheim Museum, és a The Museum of Modern Art; a stockholmi Moderna Museet; a chicagói Art Institute of Chicago, és a Museum of Contemporary Art Chicago; a kölni Museum Ludwig; az oszakai The National Museum of Art; az amszterdami Stedelijk Museum; a Los Angeles-i Hammer Museum; a svájci Fondation Beyeler (Basel/Riehen); vagy a Washingtonban található Hirshhorn Museum and Sculpture Garden.
Támogatók: Goethe Intézet, Káli Kövek
A kiállítás védettségi igazolvány bemutatását követően látogatható. A szociális távolság betartásának érdekében megnyitó beszédet ezúttal nem tartunk, a kiállítótérben pedig egyszerre maximum 20 fő tartózkodhat, esetleges várakozás esetén előre is köszönjük a türelmet! A várakozókat szeretettel várjuk egy pohár borra a Trafó tetőteraszán. Minden látogatót kérünk, hogy a kiállítótérben és a Trafó épületén belül viseljen maszkot. (Trafó Galéria)
//
Wolfgang Tillmans: Your body is yours
Wolfgang Tillmans’s photographs actively wedge themselves in the cracks of the reality around us; with their silence, vulnerability, intimacy, and closeness, sometimes they fill and other times they further stretch these slits. The exhibition at Trafó Gallery – which is the artist’s first solo show in Hungary – can also be considered such a crevice; a crevice that opens up space for unintimidated human contact and moments of safety and freedom; a space where not only one singular norm and truth are acceptable. Tillmans’s approach is radically open and hopeful in this sense.
Few artists have shaped the scope of contemporary art and influenced a younger generation more than Wolfgang Tillmans. Throughout his career to this point, his works have been challenging the limits of image-making and ushered in a new kind of subjectivity in photography, combining intimacy and playfulness with social critique and the persistent questioning of existing values and hierarchies. The artist seamlessly integrates genres, subjects, techniques, and exhibition strategies without establishing any kind of hierarchy between them.
Ever since his early works focusing on the new social and cultural order emerging after the AIDS crisis and the fall of the Berlin Wall, his practice has been informed by strong political awareness. This approach also manifested in acts of openly taking a stand in certain political issues. In recent years, his political commitment has gone beyond the practice of image-making; and in the spirit of social activism and solidarity, Tillmans launched campaigns for several causes (eg. advocating against Brexit in 2016 and for an increased voter turnout in the European Election) organized by the Between Bridges foundation that he founded in 2017. The foundation supports the arts, LGBT+ rights and anti-racism work.
Ever since his early works focusing on the new social and cultural order emerging after the AIDS crisis and the fall of the Berlin Wall, his practice has been informed by strong political awareness. This approach also manifested in acts of openly taking a stand in certain political issues. In recent years, his political commitment has gone beyond the practice of image-making; and in the spirit of social activism and solidarity, Tillmans launched campaigns for several causes (eg. advocating against Brexit in 2016 and for an increased voter turnout in the European Election) organized by the Between Bridges foundation that he founded in 2017. The foundation supports the arts, LGBT+ rights and anti-racism work.
Born in 1968 in Remscheid, Germany, Wolfgang Tillmans studied at Bournemouth and Poole College of Art and Design in Bournemouth, England, from 1990 to 1992. In 2000, Tillmans was the first photographer and first non-British artist to receive the Turner Prize. In 2009, he received the Kulturpreis der Deutschen Gesellschaft für Photographie and was selected to serve as an Artist Trustee on the Board of Tate. He has been a member of the Akademie der Künste, Berlin, since 2012 and was appointed a member of the Royal Academy of Arts, London, in 2013. Tillmans was the recipient of the 2015 Hasselblad Foundation International Award in Photography and in January 2018, he was awarded the Kaiserring (or “Emperor’s Ring”) prize from the city of Goslar in Germany. He has served on the board of the Institute of Contemporary Art, London since 2017 and was appointed chair of the board in 2019.
Since the early 1990s, Tillmans’s work has been the subject of prominent solo exhibitions at international institutions. Work by the artist is held in museum collections worldwide, including Centre Georges Pompidou, Paris; Tate, London; The Metropolitan Museum of Art, Solomon R. Guggenheim Museum, The Museum of Modern Art, New York; Moderna Museet, Stockholm; the Art Institute of Chicago; Museum of Contemporary Art Chicago; Museum Ludwig, Cologne; The National Museum of Art, Osaka; Stedelijk Museum, Amsterdam; Hammer Museum, Los Angeles; Fondation Beyeler, Basel/Riehen; as well as the Hirshhorn Museum and Sculpture Garden, Washington, DC.
Supported by: Goethe-Institut, Káli Kövek
We can only grant entry to Trafó to visitors with a vaccination certificate. Please note that in order to respect social distancing, we will not hold an opening speech, and that only a maximum of 20 people can stay in the exhibition space at a time, thank you for your patience and understanding! We warmly invite those who are waiting to enter the gallery for a glass of wine on the roof terrace of Trafó. All visitors are required to wear a mask in the exhibition space and inside Trafó.