A PRAGMATIZMUS GYAKORLÁSA
Kétnapos szeminárium a kortárs művészeti kurátori munkáról egy összetett és konfliktusokkal terhelt városi kontextusban HamzaMolnar (Molnár Edit és Aleya Hamza) vezetésével.
A kortárs kulturális produktumok korunkra egy globális művészeti kontextusban értelmezhetőek, és több, sajátos jellemzővel rendelkező központ és periféria között cirkulálnak.
A műalkotások és az őket övező diskurzusok mélyen összefonódtak a lokális modernizmusok és posztkolonalizmus történetével, amely elkerülhetetlenül befolyásolja a kulturális gyakorlatokat. Ennek a közegnek a hatása a művészet alkotásának és befogadásának folyamatára olyan új gyakorlati és elméleti stratégiákat követel, melyek segítségével a művészek és a kultúrában tevékenykedők tájékozódhatnak olyan kihívást jelentő terepeken, mint az összetett szociális, politikai és gazdasági viszonyokkal rendelkező mega-városok.
Mik lehetnek a művészek, kurátorok és intézményvezetők stratégiái ebben a feszült, konfliktusoktól terhelt és folyamatosan változó környezetben? Hogyan befolyásolja a kontextus a tartalmat anélkül, hogy a kulturális sajátosságok és a különböző identitás politikák sztereotip reprezentációinak csapdáiba esne? Mit jelent összetett, városi környezetben kurátori munkát végezni, ahol a társadalmi, gazdasági és politikai hatalmi viszonyok olyan terepen kerülnek új megvilágításba, mint a média, a közterek és az informális gazdaság?
A Művészetelméleti és Gyakorlati Szabadiskola szemináriumán HamzaMolnar saját kurátori tevékenységének vizsgálatán keresztül keres választ a fenti kérdésekre, érintve a glokalitás, a hatalmi viszonyok versus túlélő stratégiák kérdésköreit és ezek megnyilvánulásait mindennapi életünkben.
Molnár Edit Budapesten és Berlinben dolgozó független kurátor és kritikus. A budapesti Eötvös Lóránd Tudományegyetemen MA végzettséget szerzett művészettörténetből 1998-ban és esztétikából 2005-ben. 2002-ben részt vett az amszterdami De Appel kurátori tréning programban. 2000-2005-ig a budapesti Stúdió Galéria igazgatója volt, mely a fiatal, progresszív, művészekre fókuszáló Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesület non-profit kiállítóhelye, megalapozva és előmozdítva a külföldi partnerintézményekkel való kapcsolatokat. 2005-2007-ig a budapesti Műcsarnok kurátoraként dolgozott.
2009 májusáig a Kairó központú független, non-profit művészeti intézmény, a Contemporary Image Collective igazgatója (www.ciccairo.com)volt.
Molnár kortárs művészeti előadásokat tartott a következő intézményekben: Neue Berliner Kunstverein