Barakonyi Zsombor idei kiállítása a tavaly Penge és spray-címmel bemutatott városi tematikájú ún. doboz-képekkel (a „direkt vágásnak” nevezett, maszkolással, stencilezéssel és más technikai lelemények segítségével készült munkák) megkezdett technikai és szemléleti utat folytatja.
A művész által kitalált és folyamatosan továbbfejlesztett eljárás mindig az adott témához igazítva – pl.: éjszakai város fényei, szembesütő napfény, teliholdas égbolt, stb. – alkalmazható. Penge, spray, gumihengerek: ezek Barakonyi eszközei a képalkotás során a képek eredetét, tárgyi jellegét hangsúlyozó dobozszerű, háromdimenziós kialakítás mellett. A felületkezelt bükkfa hordozóba acélpenge segítségével kialakított formák, metszett vonalak a maszkolási rendszer (stencil) révén több rétegből felépülő festmények létrehozását teszik lehetővé. A színek intenzitásától áthatott, különböző fényhatásoktól megvilágított képek jellegzetesen városi tereket jelenítenek meg. A doboz-képekből áradó fény az utcai, városi világítás barokk színházat idéző kulisszafényei vagy maga a napfény, mely a szemünkbe szóródik.
A város és a kutyák a fényekkel övezett nagyváros életalakzatai közé kalauzolja el a nézőt, számos éjszakai helyszínnel, a szemlélő által megfigyelt jelenségekkel, apró finomságokkal. A pendant-szerűen megjelenített páros képek a város rezdülésének apró eltéréseit, néhány percnyi-másodpercnyi időegység, egy szempillantás alatt bekövetkező változásait érzékeltetik. A fotó fénylátásmódjához közelebb álló, ennyiben is valósághű megjelenítésmód a város által elkápráztatott, a nagyvárosi élet pillanataiban alámerült bennfentes vagy kívülálló mesés kognitív utazásainak terepévé lesz a festményeken.
„A város jellegzetes, lüktető életének nyugodt ritmusú képletét szemléljük. Folytonos áramlás és az árnyékok mintázatának labirintusa, ahol a tér hiperlinkekben gondolkodik: minden útkereszteződés lehetőség egy újabb kalandra. A legrövidebb út többé nem az egyenes, és a perspektíva horizontális helyett függőleges irányból, rolóként gördül lefelé. A padláson keresztül a háztetők fölé emelkedünk. A padlás egy átmeneti térszakasz, félúton található a föld és az ég, a jelen és a múlt, a valóság és a képzelet között.
A ’dog-town’ (’kutya-város’) angolul a külvárost, a peremvidéket, a létezés perifériáját, mezsgyéjét jelenti. Azonban ha megfordítjuk a betűk sorrendjét, és visszafelé olvassuk, akkor ’God-Town’ lesz a jelentése – egy képzeletbeli város, ahol „hűséges Cerberusok őrködnek a csatornafedőknek álcázott kapuk felett”. A felszínen ebből semmi sem érezhető, csak néha-néha, amikor egy pillanatra az ellopott, elcsalt idő által kizökkenünk. Valahogy úgy, mint mikor a zongorista játéka közben a metronóm ritmusa úgy tér el a szinkrontól, hogy két taktus között elnyújtva „kijátszik a valós időből”. Mindezt pontosan és céltalanul teszi, sietség nélkül és mellékesen.”
(Barakonyi Zsombor)
A város és a kutyák – Barakonyi Zsombor kiállítása
A kiállítást 19 órakor Erdős György műfordító nyitja meg. A kiállítás ideje alatt megtekinthető lesz Szirtes János: Testvériség (Nagy Család) című videó alkotása.