Agata Bogacka 1976-ban született Varsóban. Tanulmányait 1996-2001 között a Varsói Képzőművészeti Akadémia grafika szakán folytatta. Varsóban él és dolgozik.
Bogacka elsősorban festő, azonban rajzokat és fotókat is készít. Művészete önéletrajzi ihletettségű, formai rafinéria és erős emocionalitás jellemzi. Festészete egyfajta érzelmi napló, melyben kulcsfontosságú szerepet tölt be a „távolság” – a pszihikai értelemben vett magány, és a fizikai közelség, illetve távolság. Korábbi munkáit a plakátszerű, stilizált forma mellett, érdekfeszítő, intelligens narráció jellemezte. Sík hatású háttér, mentes a térbeliség illuziójától. Átgondolt kompozíció, felesleges elemek nélkül.
Diplomamunkája (2001) híressé vált festmények feldolgozása volt, mint például Jacques-Louis David „Marat halála”, Édouard Manet „Reggeli a szabadban” vagy „Olympia” című festményei, ahol a művésznő kortársai válltak a képek szereplőivé: mobiltelefont használnak, Marat nem hal meg, Olympia testén pedig a napozás következtében fürdőruha nyomai látszódnak. Már ezek a képek is határozott és eredeti stilisztikával rendelkeztek, felfedezhető bennük a művésznő később kiforott ismertetőjegyei: az akrilllal a vászonra festett síkszerű színfoltokat egy erős, grafikai kontúr emeli ki az általában egységes háttérből. A festési folyamatot fotótanulányok előzték meg, modelljei legtöbbször a művésznő közeli ismerősei, barátai, akikhez különböző érzelmi kapcsolat fűzte.
Bogacka művészetében bekövetkező változásnak 2004-ben a „Legrövidebb út hazafelé” („Najkrótsza droga do domu” – Świetlica Sztuki Raster, 2004) című kiállításon már kézzelfogható jelei voltak. Képei, szemben a pályája elején festett figurális-narratív festményekkel megszűntek egyértelműnek lenni, megjelent a tudatalatti vizsgálata. Eltűnt a korábban oly jellegzetes kontúr, és egy határtalan, megfoghatatlan, olykor absztrakt világ tárult fel. A képeken szereplők saját világukba zárkózva, nehezen definiálható pszihikai állapotokban és hangulatokban kerültek ábrázolásra. Arcukat hajukkal takarják el.
2006-tól, többek között a „Szív” („Serce” – Galeria Raster, 2006) és a „Szívem másik fele” („Druga połowa serca” – Galeria Potocka, Kraków, 2007) című kiállításokon Bogacka festményei mind témájukat, mind színvilágukat, mind kompozíciójukat tekintve többsíkúvá válltak. Ekkor már határozottan megfigyelhető, hogy az egyszerű figurális jelenetek egymással párhuzamosan zajló történések sorozatának adták át helyüket. A narrációs folyamat megfejtése a befogadó feladata marad. A művésznő mintegy leselkedve a függöny mögül tekint a világra, az arcba hulló haj, egy nyitott száj, vagy saját combjai közül leselkedve.
Fokozatosan elhagyva tehát a figurális ábrázolásmódot, Agata Bogacka művészetét absztrakt és konceptuális munkák kezdték jellemezni. Metaforikus, szubjektív terek és tájképek születtek, melyek közül a Platán Galériában láthatunk most néhányat, és tehetünk egy képzeletbeli sétát ezeken a személyes, de nem idegen tájakon.
A kiállítás a varsói Galeria Raster együttműködésével jött létre.
Egyéni kiállítások:
2009
• Powroty / Visszatérések – Michał Budnyval, Galeria BWA, Zielona Góra (PL)
• Plan podróży / Útiterv – Galeria Arsenał, Białystok (PL)
2007
• Druga połowa serca / Szívem másik fele – Galeria Potocka, Krakkó (PL)
2006
• Serce / Szív – Galeria Raster, Varsó (PL)
2005
• Did you Love Me? – Galeria Meyer Kainer, Bécs (A)
2004
• Et si je te faisais traverser le pont? – Espace Croise, Centre d’Art Contemporain, Roubaix (F)
• Najkrótsza droga do domu / A hazafelé vezető legrövidebb út – Galeria Raster, Varsó (PL)
2003
• Sztuka pięknych artystek / Gyönyörű művésznők művészete – Anna Baumgarttal, független köztér, Varsó (PL)
• Chodź ze mną / Komm mit mir / Jöjj velem – Lengyel Intézet, Berlin (D)
• Ja krwawię! / Vérzem! – CSW Zamek Ujazdowski, Varsó (PL)
Csoportos kiállítások:
2009
• Fancy Success – Bunkier Sztuki, Krakkó (PL)
• Międzynarodowa Kolekcja Sztuki Współczesnej. Edycja 5. / Nemzetközi Kortárs Művészeti Gyűjtemény. V. kiadás – CSW Zamek Ujazdowski, Varsó (PL)
• Prague Biennale 4., Expanded Painting 3. – Prága (CZ)
2008
• Pożądanie, Patrzenie, Przerażenie / Megkívánni, Meglátni, Megdöbbenni – Varsó (PL)
• Iluzja jako źródło cierpień / Illúzió, a szenvedés forrása – Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała (PL)
• Krzywe Koło / Görbe kör – Galeria Raster, Varsó (PL)
• Efekt czerwonych oczu. Fotografia polska XXI. wieku / Vörös szem effektus. Lengyel fotó a XXI. században – CSW Zamek Ujazdowski, Varsó (PL)
• Wenus / Vénusz – Fotóhónap, Krakkó (PL)
2007
• Double Fond – The Fair Gallery, Frieze Art Fair, London (GB)
• Wann immer vorerst – az osztrák Creditanstalt bank gyűjteménye, BA CA Kunstforum, Bécs (A)
• Duga odsłona. Kolekcja Galerii Arsenał w Białymstoku i Podlaskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych / Második felvonás. A białystoki Arsenał Galéria és a Podlasie-i Zachęta Szépművészeti Társaság gyűjteménye – Galeria Sektor I, Katowice (PL)
• Rekonesans malarstwa / A festészet feltérképezése – Górnośląskie Centrum Kultury, Rondo Sztuki, Katowice (PL)
• Kobieta o kobiecie / Nő a nőről – Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała (PL)
2006
• Malarstwo polskie XXI. wieku / Lengyel festészet a XXI. században – Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Varsó (PL)
• Is it better to be a good artist or a good person? – Galeria Raster a Rental Gallery-ben, Los Angeles (USA)
• Welcome to the media – Pałac Królikarnia, Varsó (PL)
2005
• Egocentryczne, niemoralne, przestarzałe. Współczesne wizerunki artystów / Egocentrikus, inmorális, elavult. Kortárs művészet. – Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Varsó (PL)
• Portrait – Galeria Meyer Kainer, Bécs (A)
• fresk / freskó – TR Warszawa, Varsó (PL)
• Piękno, czyli efekty malarskie / A szép – festészeti hatások – Galeria BWA, Zielona Góra (PL)
• Malarstwo jako zimne medium / A festészet, mint hideg médium – Galeria Piekary, Poznań (PL)
• Piękno, czyli efekty malarskie / A szép – festészeti hatások – Galeria BWA Awangarda, Wrocław (PL)
2004
• Piękno, czyli efekty malarskie / A szép – festészeti hatások – Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała (PL)
• Randka w ciemno / Randevú a sötétben – Galeria Okna, CSW Zamek Ujazdowski, Varsó (PL)
• Distances? – Le Plateau / FRAC Ile de France, Párizs (F)
• W domu / At home / Otthon – Letterkenny Arts Centre (IRL)
• Lekka praca / Leichte arbeit / Könnyű munka – Terra Polska Fesztivál, Kulturbauerei, Berlin (D)
2003
• Pretty Communication – Galeria Priestor, Pozsony (SLK)
• Blok rysunkowy / Rajztömb – Galeria Raster, Varsó (PL)
• V. Krajowa wystawa malarstwa młodych / V. Fiatal festők országos kiállítása – Galeria BWA Awangarda, Wrocław (PL)
2002
• Targi Taniej Sztuki / Olcsó művészet vására – Galeria Raster, Varsó (PL)
• Rzeczywiście, młodzi są realistami / Valóban, a fiatalok realisták – CSW Zamek Ujazdowski, Varsó (PL) Rowelucja – Galeria Raster, Varsó (PL)
• Junge kunst aus Polen – Galerie der Marktgemeinde St. Johann, a Galeria Raster védnöksége alatt (A)
• Blok. Osiedle. Mieszkanie / Lakótömb. Lakótelep. Lakás. – Galeria Działań, a Galeria Raster védnöksége alatt, Varsó (PL)
• 18. Międzynarodowe Biennale Plakatu / 18. Nemzetközi Plakát Biennálé, Varsó (PL)
• Świeżomalowane / Frissen festve – Galeria Karowa, Varsó (PL)
• Obraz roku 2001, wystawa finalistów konkursu, Muzeum im. X. Dunikowskiego / Az év képe 2001, a Xawery Dunikowski Múzeum által meghirdetett pályázat díjazottjainak kiállítása – Pałac Królikarnia, Varsó (PL)
2001
• Dyplom, wystawa podyplomowa / Diploma, diploma kiállítás – Varsói Képzőművészeti Akadémia, Varsó (PL)
2000
• Belsőépítészeti munkák – A Francia Köztársaság Nagykövetsége, Varsó (PL)
• Fabryka Norblina, Varsó (PL)