Kilian Leonard Dax
képzőművész, designer és építész kiállítását láthatja a közönség a Museion No.
1. galériában július 9. és augusztus 1. között. Minden mindennel összefügg –
sugallja a tér egészét betöltő műtárgyegyüttes, amely egyetlen, a térben
kibontakozó kompozíciónak is tekinthető.
A
Budapesten 1954-ben született Kilian Leonard Dax a kölni képzőművészeti
főiskolán festészetet tanult, majd ismeretei elmélyítése érdekében a hamburgi
képzőművészeti akadémián design és építészet szakokon képezte magát tovább.
Diplomamunkaként 1988-ban egy új művészeti szakterület megalkotásának tekinthető,
a képzőművészet, a design és az építészet határain átlépő térkompozíciót
készített a hamburgi tőzsde épületébe.
Dax
egyszerre több műfajban alkot, készít absztrakt festményeket (amelyekben ötvözi
a hagyományos technikát a digitális kollázselemekkel), reliefeket, digitálisan
irányított mobilokat, plasztikus térmunkákat, szobrokat, óriás méretű
térkompozíciókat, és tervez objekt-design bútorokat, művészházakat. A különböző
dimenziókban megvalósuló alkotásai mind ugyanannak a művészi világnak a
szülöttei.
Művei
a holland De Stijl, az orosz konstruktivizmus és a német Bauhaus hagyományaiból
kiindulva a hetvenes és nyolcvanas években Nyugat-Európában kialakult (csendes
forradalmi) alternatív kultúra céljait és tartalmait közvetítik. A klasszikus
avantgárd eredményeit a konstruktív elemek dinamizálásával, a technológia és
természet viszonyának a tematizálásával fejlesztette tovább.
„Az
orosz avantgárdot az orosz kommunisták tették tönkre, majd később a Bauhaust a
német polgári konzervativizmus üldözte el, de egyik sem futotta ki még magát,
folytatni kell, amit ott elkezdtek.” – mondja Dax a hamburgi Abendblatt egy
interjújában. Célja nem a szolgai másolás, hanem az aktuális társadalmi
fejlődést figyelembe vevő továbbfejlesztés. Ilyen aktuális társadalmi
fejlődésnek tekinthető a Nyugat-Európában kialakult alternatív mozgalom, amely
mára világszerte befolyásolja a politikai és társadalmi életet, az ökológiai
tudat kialakulását. Ez az új utakat kereső társadalmi megmozdulás a konzervatív
posztmodernnel ellentétben saját új formavilágát teremti meg, az újonnan
kialakult kérdésekre keresi a választ, a még kialakulóban levőt próbálja
láthatóvá tenni. A hetvenes évek végén, a nyolcvanas évek elején alakult ki a
német formatervezés egy új hulláma, amely az addig példát mutató olaszok
számára is etalonná vált. Az új irányzat, a Neue Deutsche Welle egyik
megalkotójaként tűnt fel térkompozícióival és designobjektjeivel Dax.
A
magyar közönség is megismerhette munkáit 93-ban Budapesten, az Ernst Múzeumban
bemutatott retrospektív tárlatán. Kiállításainak fontos állomásai: Hamburg,
Berlin, Amszterdam, Groningen, Düsseldorf, Nürnberg, Würtzburg, Párizs, Milánó,
New York, Miami, Madrid, Budapest. Munkái jelentős gyűjteményekben: Siemens-GSD
gyűjtemény Berlin, Vereins und West Bank Hamburg, Rotschild Gmbh. Düsseldorf,
Mero gyűjtemény Würtzburg, Swaebis Hall Ag. Stuttgart, Deutsche
Genossenschaftsbank Frankfurt, Deutsche Bank Berlin, a Hypothekenbank eG.
Kasselben, a Volks és Raiffeisen bank továbbképző központjában több száz művel
valóságos Dax-múzeumot alakított ki.
A
Museion No. 1. galériában látható válogatás – egy térkompozíció, reliefek,
design munkák, festmények és mobil szobrok – reprezentatív keresztmetszetét
nyújtja a művész jelenlegi tevékenységének.