Megnyitó: 2019. március 13, szerda, 18:00
Megnyitja: Kömlődi Ferenc (jövőkutató, író)
A kiállításon közreműködik Aleksandr Delev és Miklósvölgyi Zsolt
Látogatható: 2019. április 10-ig
„A techno-kultúra és a hatvanas évek között nemcsak a pszichedelikus beállítottság az egyetlen párhuzam. Ilyen még a tételes vallások tiltómechanizmusokon alapuló erkölcsi szabálykönyve, azaz a valaha kényszerű társadalmi megegyezés eredményezte taburendszer elleni lázadás. A lázadók másik célpontja a – divatos neolibelarizmus táplálta – a tomboló materializmus. (…) A fogyasztás, a maximális profit és a multinacionális cégek mindenhatóságának korát éljük. (…) A kései kapitalizmus távolról sem ideális állapot: az ismert gazdasági-társadalmi modellek közül a legkevésbé rossz. Tudathasadásos valóság: míg a multicégek és az Internet a nemzetek feletti, globális falut építik, addig a peremvidékeken – a nacionalizmus nevében – emberfőket aprítanak. Míg a szociális egyenlőtlenségek egyre döbbenetesebb mértéket öltenek, addig a fejlett (észak)nyugati félteke soha nem látott anyagi jólétben múlatja a napjait. (…) Emitt cyber-utópia, amott lepra. Kétségtelen, a posztmodern (csúcs)technológia, közvetve-közvetlen, mindenki számára üdvös, csakhogy az óriási kontrasztok miatt, a magát egyetemesnek valló techno-kultúra, eleve csak egy adott fejlettségi szintet meghaladó valóságban működőképes. (…) A kollektív eszméket előbb a hetvenes évek dekadens individualizmusa, majd a nyolcvanas évek – Reagan és Thatcher nevével fémjelzett – ultrakonzervativizmusa váltotta fel. (…) Az informatika vívmányai pedig csendben beszöktek a háztartásokba, miközben a televíziós csatornák soha nem látott mértékben folytatták az elektronikus agymosást. A számítógépek megnyíltak egymás számára, hogy aztán napjaink világhálójában alkossanak szinte áttekinthetetlen rendszert. (…) Új elvek születtek: visszacsatolás, homálylogika, fraktálok és hypertext. (…) Ebben a világban ugyanis nincsenek alfa- és omegapontok, csak örökös mellérendelések, akár egy Derrick May kompozícióban, az ecstasy-filmben, vagy multimédiában. (…) Mindezek összessége új kulturális paradigmarendszert ad. Azt a paradigmarendszert, mely egyenesen ível a jövő évezredbe; egyszer még fősodor is lesz belőle, hogy az akkori lázadók ellene találjanak ki valami teljesen újat. Ha mindez 1999-ben utópikusnak tűnik, akkor emlékezzünk: úgy ’65 táján senki nem gondolta, milyen konzervatív lesz a popkultúra harminc év múlva.”
Kömlődi Ferenc: Fénykatedrális, 2001 (részlet)
A 3D nyomtatásért külön köszönet az MG Studionak! (http://mgstudio.hu)
—
Mark Fridvalszki: An Out of this World Event IV.
Opening: 13.03.2019, Wednesday, 6 P.M.
Opening speech: Ferenc Kömlődi (futurist, author)
Featuring Aleksandr Delev and Zsolt Miklósvölgyi
On view: 14.03.2019 – 10.04.2019
(Translated by Google!)
„Between the techno-culture and the sixties, not only is the psychedelic attitude the only parallel. Such is the moral code of biblical religions based on prohibition mechanisms. (…) We live in the age of omnipotence, maximum profit, and the omnipotence of multinational companies. Knowledge-sharing reality: while multinationals and the Internet are building a supranational, global village, people in the periphery – in the name of nationalism – are shredded. While social inequalities are becoming more and more shocking, the advanced (northern) western hemisphere is in the midst of unprecedented material prosperity. (…) Here cyber-utopia, there leprosy. Undoubtedly, postmodern (high)technology, indirectly-direct, is salutary to everyone, but because of the enormous contrasts, the techno-culture that feels universal is only workable in reality beyond a given level of development. (…) Collective ideas were first replaced by the decadent individualism of the seventies, and then by the ultra conservatism of the eighties – Reagan and Thatcher. (…) The advances in information technology have quietly spilled into households, while television channels have continued to undergo electronic brainwashing to an unprecedented extent. Computers have opened up to each other to create an almost opaque system on today’s web. (…) New principles were born: feedback, blurry, fractals and hypertext. (…) There are no alpha and omega points in this world, only perpetual ordinances, whether in a Derrick May composition, in an ecstasy movie, or in multimedia. (…) All of this brings a new cultural paradigm system. The paradigm system that spans straight into the millennium; once again, it will be a mainstream, so that the rebels of that time will find something completely new against it. If all this seems utopian in 1999, let’s remember: no one around ’65 thought how conservative pop culture would be in thirty years.
Ferenc Kömlődi: Cathedral of Light, 2001 (excerpt)
Special thanks to MG Studio for the 3D printing! (http://mgstudio.hu)