A lejtő vörös, a vas pedig fekete. Sokáig kint volt, viharvert, akárcsak a fa, amelyen egy Fogadó tábla lóg, és elképzelt kültéri terekbe vezeti a látogatókat: a kimerülés és a vendéglátás jelei, mind környezeti, mind kulturális szempontból, felszabadítva és pusztítva. Szántóföld, parkolók, kerítések és sövények, tűzgyűrűben száradva. Bőség és elhagyatottság.
Első magyarországi önálló kiállításán Martin Chramosta új műveket mutat be, amelyek talált tárgyakból és készített tárgyakból összeszerelve APER címmel kerülnek bemutatásra. A szó hegyi szó. Megtalálja a német szótárban. A szó szoros értelmében „hómentes”.
Martin Chramosta (* 1982, Zürich, CH) a bázeli HGK Institut Kunstban, a bécsi Iparművészeti Egyetemen, a Skulptur und Raumban és a Bécsi Képzőművészeti Akadémia Freie Klasse-n tanult. Válogatott kiállítások és előadások: Kunsthalle Basel, Kunsthaus Baselland, Belvedere21 Vienna, LLLLLl Vienna, Rinomina Paris, NCCA Kaliningrad, Humboldtgalerie Berlin, Konstmuseum Uppsala, Swiss Art Awards. Rezidens művész volt a budapesti Landis + Gyr Alapítványnál, a grazi StAir-ben (Ausztria), a Quartier21 Bécsben, a Cité des Arts Paris-ban és a montreali Fonderie Darlingban.2017-ben megkapta a Kunstpreis Riehen és 2019-ben a Kunstkredit Basel Werkbeitrag-ját. Martin Chramosta főleg a szobrászat, a rajz és perfromansz területén dolgozik.
APER
Az eremitek svájci hegyi emberek, akik minimalista életmódjukkal a természettel való egységet keresik. Vándorlásaik (wanderungenjeik) alatt a másikat, az anyagot keresik és gyűjtik, szervest kapcsolnak a szervetlennel, átmeneti hajlékot építenek, újrahasznos pihenőhelyet. A hajlékban nincs díszítés; a falakon hiány, a falak a táj visszatükröződései. Az APER-állapot: lekopaszítás es megtisztítás. Az APER-tér pedig katalógusa annak, ami a fehér lepel alól az első fagyás és olvadás után bukkan fel. Kerítésmaradványok, „zaunesztétika”, drótnyúlványok, martalékok, megdermedt cementvánkosok – a másik nélküliségének mementói.
A wanderung alatt a kinti APER-tájban közben „elfáradnak és meghajolnak a gleccserek”, törékeny tenyerekké válnak a kerítéseken az újrafagyásnál. A kerítésdarabokból „újkapuk” keletkeznek, az eremit megkezdi a menedék újrarajzolását. Drótkontúrjaiban keveredik a nyugati hegyi mesteremberek világának szimbolikája a „visegrádországokéval”: fejsze a madárszárnnyal, tenyér a tulipánnal, barkácskészletcégér a drót-mézeskalácsszívvel.
A remete kerámiatenyere összekapcsoló sarokelem: égetett barokk utalás a népi hagyományokra, ugyanakkor a kapitalizmus túltermelésének kritikája is. Megmaradtból való újdolgozás, maradékhegesztés és újszimbolizmus. Az APER a magyar „tisztaszoba”, a hiány díszített tere, amikor az eremit feladja a hótalanságot-a száraz vonalakat és a szikárságában gyűjtött maradékaiból mégis otthont teremt.
Tóth Kinga szövegasszociációja Martin Chramosta APER c. Kiállításához.
MARTIN CHRAMOSTA: APER
Hermits are mountain people. They want unity with nature. While wandering around they look for „the other“ – they collect „the substance“. The organic melts into the inorganic. A temporary shelter, a recycled lay-by is built. There is no decoration in this place, only scarcity on the walls – a reflection of the landscape.
The APER-state is an act of carrying, piling and clearing. The APER-space is a tough one. The catalogue of substances first appears under the white veil after the frost and the thawing. Fence residues, wired promontories, prey, plunder, frozen cement pillows – mementos for the lack of otherness.
On the Wanderung in the outside APER-space the glaciers get tired and bow, they become frail and turn into palms on the fences by the new-freezing-time. From the fences new gates arise. The hermit starts to redraw the shelter. In the outline of the wire, the mountains merge with the plains, they create new images: axes with the bird’s wings, palms with the tulips, name plates of the handcraft-tools with the wire-gingerbread-hearts.
The hermit’s ceramic palms unite burned baroque reflections and weird folklore traditions. They are the gauntlet to overproduction. Reworking, re-welding the residues into neo-symbolisms. APER is the Hungarian „clean room”, the decorated space of absence, where the hermits give it up to be without snow, where with the dry lines and from their savings and with their gauntness they might build a home in the end.
Kinga Tóth’s text-associations for Martin Chramosta’s exhibition „APER” – with a special thank for the personal talk.
Note from the Artist
„Aper“ is a rarely used german word from the alpine regions. It means „snow free“.
The exhibition „Aper“ examines a hypothetical „outdoors“ in the rooms of Horizont Gallery. In the presentation, found objects from public space engage with handcrafted applications. Ceramics and works made from scrap metal add symbolist layers to the environmenal statements and generate a visual narrative with ingredients from art history, alpine and central european regionalisms, artisanal expressionism and superstition. – Martin Chramosta