A tavalyi drezdai OSTRALE Biennale O23 kortárs képzőművészeti kiállítás anyagából készült friss válogatás március 19-től május 22-ig mutatkozik be az art quarter budapest kiállítótereiben, úgyszólván belakva az aqb egész épületkomplexumát: a nagyobb és a kisebb galériatér (aqb Project Space és aqb AiR Room) mellett vetítések, installációk alkalmi helyszíneként a nagyméretű zenei stúdióba is beköltözik, továbbá a kiállítás fontos elemét képezi az a két művész-konténer (Fabricius Anna és a Kolxoz kollektíva művei) is, amelyek a tavaly nyári drezdai rezidencia-program során nyerték el formájukat.
A legutóbbi OSTRALE a nemnövekedés dilemmáit megfogalmazó pályázati felhívásból és egy nemzetközi kurátori együttműködésből nőtte ki magát. A nagyszabású kiállítás 2021 nyarán-őszén mutatkozott be több mint 130 kiállító művész részvételével, köztük számos magyar alkotóval, rendhagyó fő helyszíne pedig a barokk város központjában az NDK időket megidéző és a Biennálé idejére átmenetileg rehabilitált emblematikus épület, a Robotron-Kantine volt. A kiállítás közös címe az Atemwende/Breathturn/Lélegzetváltás lett, amely poétikus és szinte megkerülhetetlen aktuális áthallásaival tematizálta a laza szekciókba rendezett műalkotásokat. A horvát, litván és magyar kurátori kooperáció és a (kelet)német lokáció izgalmas művészeti színterek és pozíciók összjátékát hozta el. Egy kortárs művészeti esemény, amely a nevében a „Kelet” szót viseli, nyilvánvalóan geopolitikai jelentőséggel bír, a jelen dilemmáin túl pedig erőteljesen reflektál az egykori keleti blokk posztkommunista történelmi tapasztalataira is.
Az aqb-ben bemutatkozó válogatás a „Biztos, hogy kiszállsz?” „Are you sure you want to leave?” címet viseli. Arra voltunk és vagyunk kíváncsiak: vajon mi történik a szimbolikus és tényleges lélegzetváltás után? Az új cím a meghatározatlan és talán megválaszolhatatlan döntési szituáció kérdéseként, a bizonytalanság megfogalmazásként vagy ha tetszik, éppen leküzdéseként teremt közös hátteret a műveknek. Utal az elvándorlásra, a szimbolikus kiszállásra. A tárlat jónéhány Magyarországon először bemutatkozó alkotó műveit is felsorakoztatva lokális és regionális, személyes és általános tanmeséket mesél el hangos vagy csendes konfliktusokról, állatokról és emberekről, hatalomról és értékekről – gyakran ironikus tanulságokkal. Sokszólamúan és hangsúlyosan mutatja meg a művészi tevékenység poétikusságát és hétköznapiságát, a munka heroizálását, másrészt éppen e heroikusság szatirikus kigúnyolását, legyen az akár a félmúlt, akár a kurrens menedzser-kapitalizmus jellemzője.
Amikor a kiállítás megkapta – a Petra MRŠA videóját parafrazeáló – címét, még csupán nehezen elképzelhető lehetőségnek tűnt az, ami azóta a félelmetes valóság, vagyis hogy a háború sokkoló eseményei Ukrajna mindennapjaivá váltak. A 15 ország művészeit felsorakoztató válogatásnak két ukrán szereplője van. Nikita Kadan Gazelka című műve egy a donbasszi régióban repeszek által szétlyuggatott tehergépkocsi-lemezből készült zászló, egyfajta megtestesülése az elképzelésnek, hogy a dolgok is képesek fellázadni. Larion Lozovoy videója (A gép és a kert) pedig egy a szovjet kolhozosításról szóló propagandafilm-sorozatból kivágott tájkép-felvételeket használ arra, hogy leleplezze a természet és a filmek hősei közötti viszonyok látszólagos ártatlanságát.
Az aqb a nemzetközi párbeszédre összpontosító művészeti intézményként és közösségként is határozottan elítéli Ukrajna megtámadását, a katonai agressziót, szolidáris a háborúban szenvedőkkel.
ART QUARTER BUDAPEST
1222 Budapest, Nagytétényi út 48-50
+36 30 456 3222