Baglyas Erika 1973-ban
született Pakson. 2001-ben végzett vizuális nevelőtanárként a
Pécsi Tudományegyetem Művészeti Karán. Jelenleg a Magyar Képzőművészeti
Egyetem Doktori Iskola hallgatója, 2008-ban Kállai Ernő műkritikusi
ösztöndíjat kapott. Munkáit meghatározza a köz- és a magánszféra
összekötése, a személyesség hangsúlyozása. „A saját valóság
az egyetlen valóság, mert a szubjektivitás az egyetlen igazság”
– írta korábban egy kiállítást kísérő szövegében. Alkotásainak
lényeges, fontos eleme a szöveg, az írás, melyet sokszor használ
műveiben. Fogalmak közvetítésével idézi fel az élet legfontosabb,
legszemélyesebb és legmagányosabb eseményeit. 2001 óta elsősorban
fotó-, videó- és tárgyinstallációkat, valamint performanszokat
hoz létre, amelyek kiállítóterekben, köztereken vagy alternatív
helyszíneken valósultak meg. Munkáiban gyakran foglalkozik szociológiai,
pszichológiai vagy filozófiai jelentésrétegekkel bíró témákkal.
Az Ember tervez című
installáció három, az emberi léptéknél jóval nagyobb tárgyat
(tű, nyakkendő, kártyalap) tartalmaz. A léptékváltás vonatkozhat
az ember törékenységére, kiszolgáltatottságára, esendőségére,
de egyben utalhat azokra az erőkre is, amelyek felülmúlnak bennünket,
valamint azokra, amelyeket mi magunk hozunk létre. A tű olyan eszköz,
amellyel összeöltünk, megjavítunk valamit. Az apró szerszám nélkülözhetetlensége
miatt fontos szerepet tölt be a mindennapjainkban, de olykor fájdalmat
is tud okozni, a kiállítótérben nagy méretéből fakadóan egy
másik eszközzé, fegyverré vált. A nyakkendő a döntéshelyzetben
lévő emberek öltözködésének szimbóluma, melyhez közvetve kötődik
a hatalom, a pénz, a birtoklás, a mások élete felett való döntés.
A kártyalap a sors, a forgandó szerencse szeszélyes játékának
jelképeként magában hordozza a lét kiszámíthatatlanságát, szomorúságát,
a szakrális és a profán erők rejtett harcát, és mindazt a gondolatiságot,
amelyet a kiállítás címe is felvet: ember tervez.