Bogna Burska
1974-ben született Varsóban. 2001-ben szerzett diplomát a Varsói Képzőművészeti Akadémia festő szakán, Leon Tarasewicz vendégprofesszor osztályában. Varsóban él és alkot.
Több kifejezési formát használ, lehet ez installáció, térbeli alkotás, fotó, festmény, vagy videó munka. Művészetében elsősorban a test és annak percepciója kerül kihangsúlyozásra, munkáit a kritikai művészet és az esztétika problematikájának összekapcsolása jellemzi. Tenyérrel festett, vérszínű festményekkel debütált. Üvegre is festett, valamint gyantaöntvényeket készített, melyeket vörösre színezett. A vörös szín Bogna Burska művészetében a vért szimbolizálja. Szimbolikája többértelmű, az élettel, a vitális erőkkel, de a halállal, az erőszakkal, a fájdalommal és a női fiziológiával is összeköthető.
2001-ben a varsói Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski-ban megrendezett diploma-kiállításon Bogna Burska egy vérrel elöntött folyosót mutatott be. A vér a fehér falakból, valamint a falakból kinyúló, könyöküknél elvágott három pár női- és férfikézből folyt ki. A művésznő ezzel radikális módon konfrontálta a nézőt az erőszak problematikájával, miközben sem az elkövetőt, sem az áldozatot nem nevezte meg. Ez a fajta elhallgatás, ki nem mondás jellemzi a 2002-ben, a lublini Galeria Biała-ban bemutatott installációját is. A művésznő a galéria terében egy lakásbelsőt rendezett be, a szülők és a gyerek szobáját. A falon egy kislány fotója látható. Az üres, rendezetlenül hagyott ágyon, vérnyomok láthatóak. A hátrahagyott nyomok nem árulnak el semmit, a néző csak találgatni tud, hogy családon belüli erőszak, nemi erőszak, vagy menstruáció nyomait látja.
2002-ben Bogna Burska egy festészeti projektet valósított meg a Varsó mellett található pogorzelei Mariawitów templomban. Ez a munkája szintén a vér szimbolikájára épül. A vörös festékkel telefestett templomi üvegablakok a szenvedés tematikájával hozhatók összefüggésbe, de utalhatnak szélesebb, politikai kontextusra is. Ugyanebben az évben született meg „Az élet szép” című fotósorozat, ahol Bogna Burska egy műtét jeleneteit és virágok fotóit állította össze, valamint az „Algoritmus” című munkája, ahol egy kinyíló pünkösdi rózsa bimbóját és egy amputált láb képjeleneteit állította össze. A művésznő ezzel a szépnek, és a csúnyának ítélt dolgok közötti hasonlóságra próbált rávilágítani.
„Arachné” című munkájában (2003), amely egy videofilmből és egy fotósorozatból áll, a művésznő egy női hálószobában mászkáló óriási, szőrős pókot mutat be, amelynek látványa undort kelt a nézőben. A hálószoba igényes, az ágyon selyemlepedő, a toalett szekrényen parfümök és ékszerek találhatóak. A görög mitológiából ismert Arachné egy gyönyörű szövőnő volt, akit gőgje miatt Athéné istennő megbüntetett, és pókká változtatott. Bogna Burska ebben a munkájában is a „szép” és a „rút” közötti hasonlóságra mutat rá.