Kiállító művészek: Bruno Baptistelli, Tomasz Piars, Holly Graham, Zhanina Marinova, Lisa Chang Lee, Marissa Wedenig, Anastasiya Yarovenko
Kurátorok: Mendreczky Karina és Esse Bánki Ákos
Megnyitja: Patrycja Rup művészeti menedzser
Ma az internet segítségével egy pillanat alatt elérhetünk bármit, eljuthatunk bárhova. Hol vannak már azok az idők, amikor a lengyel művész, Stanisław Witkacy hosszú utazások útján szerzett inspirációt, amikor 1907-ben Bécsbe kellett utaznia, hogy ott személyesen is megismerje Gauguin művészetét, vagy Párizsba, hogy megismerje a kubistákat, a nabis művészetét, a fauve-okat és a legújabb irányzatokat. Az utazásokkal mindig gazdagodott művészete. Vagy mikor Dürernek a 15. században komoly anyagi forrásra volt szüksége és napokat vagy akár heteket kellett utaznia ahhoz, hogy megismerje más kultúra alkotóit? Sokat vesztett volna a német képzőművészet, ha Dürer nem teheti meg, hogy hosszú hónapokat töltsön Itáliában és az ott tapasztaltakat hazavigye és ötvözze a tradicionális német festészettel. Ma egy ilyen folyamat órákra, percekre redukálódott, persze kérdés, hogy ebben a rohanó, leegyszerűsített világban milyen mélységű lehet a megismerés.
Az utazás lehetősége már nem csak a kiváltságosoké, fiatal művészek sokasága választ magának új hazát hosszabb-rövidebb időre. Belekóstolhatnak új kultúrákba, elsajátíthatnak új technikákat, amellett, hogy a saját hagyományaikat megőrzik. A kiállításon olyan alkotók szerepelnek, akik más közegben, országban élnek, mint ahol születtek vagy felnőttek. Példaként említhetjük a Magyarországon élő lengyel alkotóművészt, Tomasz Piars-t, akinek munkáin a tér geometrikus átírásával találkozunk, vagy a bolgár grafikusművészt, Zhanina Marinovát, aki munkáján a térrel, színekkel és formákkal játszik. Rajtuk és a többi művészen is megfigyelhetjük, milyen erősen nyilvánul meg alkotásaikban a tradíció a távolság ellenére. Mennyire befolyásolják gyökereik, felmenőik hagyományai, szülőföldjük, illetve jelenlegi lakóhelyük munkáikat, művészi attitűdjüket. Az adott munkákat különböző technikákkal valósítják meg, de formailag és gondolatilag a tájábrázolás köti össze őket. Vajon milyen hatással lesz a globalizáció a képzőművészeti tradíciókra? Van lehetőség a megőrzésükre?
2018 a lengyel függetlenség visszaszerzésének 100. évfordulója. 1918 novemberében, 123 éves széttagoltság után visszanyerte függetlenségét és újra önálló, szabad ország lett Lengyelország. A centenárium megünneplésére a Lengyel Intézet számos rendkívüli vonatkozó programot szervez az év folyamán. A projekthez a Latarka Galéria is büszkén csatlakozik, a Határtalan című kiállítás is ennek az ünnepségnek keretein belül kerül megrendezésre. A kiállításon résztvevő művészek az esemény vonatkozásában járják körül az otthon, a szabadság, a függetlenség, a hazatérés, a hagyományőrzés témakörét és megjelenítik az egyes nemzetek tradíciói közti különbségeket.
————————–
Artists: Bruno Baptistelli, Tomasz Piars, Holly Graham, Zhanina Marinova, Lisa Chang Lee, Marissa Wedenig, Anastasiya Yarovenko
Curators: KarinaMendreczky and Ákos Esse Bánki
Opening speech by Patrycja Rup art manager
Today with the support of the Internet one can access anything and get to anywhere. The good old days, when Polish artist Stanisław Witkacy enriched himself with inspiration gained on his long journeys, when he felt obliged to travel to Vienna in 1907 to get acquainted with Gauguin’s art in person or to Paris to meet the cubists, the art of ‘les Nabis’, the Fauves and the latest trends. Or the times back in the fifteenth century, when Dürer traveled days or even weeks to get familiar with artists from different cultures because he was in serious need of financial resources. The German fine arts would have suffered a great loss, if Dürer hadn’t been able to spend long months in Italy and hadn’t had the chance to take home and fuse the experiences he claimed into the German traditional painting. Today the time of a procedure like this has reduced to hours and minutes, but needless to say, the questions remains; in today’s busy world how profound could be the cognizance?
Traveling is not exclusive to the privileged anymore, many young artists seek new homes for shorter or longer periods. They can get a taste of new cultures, acquire new techniques while retaining their own traditions. The exhibition features artists who live in different countries, in different media than the ones they were born into or the ones they have grown up in. One could take Polish artist, Tomasz Piars as an example, who resides in Hungary and whose works are manifestation of the transcript of the geometrical space, another example could be Bulgarian graphic artist Zhanina Mariona whose artwork is playing with the space, colors and shapes. How vehement is the effect of tradition or the innovative will in their works? How firm is the influence of their roots, the heritage of their ancestors, their motherland and their current home on their art and artistic attitude? The given works are being created with various techniques, but the formal and conceptual bond connecting them is the landscape painting, however they do not set a limit to artistic manifestation.
One may wonder how globalization affects fine arts’ traditions. Is there a possibility to preserve them? Will the different styles endure or will art become unified?
A hundred years ago Poland regained independence. In the November of 1918, World War I was over and Poland became a free and independent country at last after 123 years of geo-political oblivion. To celebrate this anniversary Polish cultural Institute organizes many extraordinary programs during this year. Latarka Gallery is proud to join the celebration, the exhibition ’Borderless’ is also the part of this jubilee. The artist of the exhibition reflect on this event, they affect topics like home, freedom, independence, tradition, and visualize the differences between cultures.