Az ékszer funkcióit tekintve összetett „használati tárgy”. Minden közösség életében szerepe, tradíciója van. Következtetni lehet belőle egyes korok, kultúrák, népcsoportok életmódjára, szokásaira, gondolkodására. Kifejezi, megmutatja az emberek egymás közötti viszonyait. Lehet jel, jelkép, ami fel nem tett kérdésekre „válaszol”. Utalhat viselője életkorára, családi állapotára. Megkülönböztető jele a hétköznapoknak és az ünnepnapoknak. Státuszszimbólum, az identitás, vallási hovatartozás kifejezője. Mágikus és gyakorlati funkciót tölt be az emberek életében. Idomul a testhez, jelen van az öltözködésben.
A brossok, fibulák már a bronzkorban is készültek a görög, római és más európai népek műhelyeiben. Ezek az ékszerek az öltözék nélkülözhetetlen funkcionális elemei voltak. Összefogták, rögzítették a testre csavart kelmét-ruhát. Manapság a gombok, csatok, patentek tépőzáras világában a bross gyakorlati szerepe elhalkult, esztétikája megerősödött.
És hires volt Madeleine Albright,az USA külögyminisztere üzenetként viselt brossairól.)
Gaál Gyöngyvér, Halász Előd, Huber Kinga, Kecskés Orsolya, Király Fanni,
Krámli Magdolna, Lőrincz Réka, Marosi László, Simon Viktória, Sfomfai Krisztina, Slavei Tamás, Tóth Zoltán, Varga Viktór, Vági Flóra, Vékony Fanni
Visy Dóra, Wladis.
Constanze Schreiber, Sari Liimatta, Noon Passama, Li Chu Wu, Manuel Vilhena, Nick Mullins, Helena Lehtinen.