A kiállítást megnyitja: Nagy Dénes matematikus, tudománytörténész, az ISIS – Symmetry elnöke
A megnyitó időpontja: 2014. június 25., szerda 18 óra
Ha komolyan vesszük Szabó Dezső paradoxonát, miszerint minden valamire való művészet architektúra, akkor nem kell különösebb szimbolikus értelmezés Vásárhelyi Antal munkáinak megközelítéséhez, mivel azok első pillantásra építészeti ábrázolásoknak tetszenek. Legutóbb éppen a késő-modern építészet perelte vissza a kifejezés jogát az architektúrának. Posztmodernabb gondolat az övé, éppen ezzel a művészettel talált rá saját – festői-grafikusi – kifejezésére, épített föl magának egy összetevőiben ismerősnek, mérnökinek ható, meghökkentő képi világot.
Amikor festőnk belefogott efféle ábrák elgondolásába, komoly építészeti ihletettséget érzett. Igazolják ezt fényképei, amelyek a világ legkülönbözőbb tájairól hoztak el emlékeztető motívumokat. Nem veszett el ez a gondolat a későbbiek során sem; de a grafikákon szervezetlen firka bukkan föl olykor a tudatos szerkesztettséget, szabályos rajzolatot mutató építészeti látvánnyal szemben. Káosz és rend – fordítja le klasszikus beidegződöttségünk. Az építészet pontosan ezt teszi! Az ember az építészet által válhatott a föld urává; azzal a fantasztikus absztrakcióval, amely megértette vele a kint és bent dichotómiáját. Általa vált teljessé térbeliségének és időbeliségének tudatosulása (a lent és fönt már korábban, a szabad ég alatt világossá lett). Vásárhelyi összes munkája a sajátos téridőnek az axonometriai vetülete, amivel egyáltalán nem akarom azt mondani, hogy ne firtatna újabb dimenziókat.
/Fábián László/