Egy témában két új kiállítás is nyílik június 13-án a Vaszay Galériában. A „Cilinder és lokni”- osztrák biedermeier képek a Szépművészeti Múzeumból, és „A biedermeier Magyarországon”- válogatás a Fővárosi Képtár Gyűjteményéből.
A biedermeier művészeti stílusa a 19. század első felében Közép-Európában a városi polgárság megerősödésével vált divatossá. Hatása a festészetben, az irodalomban és a lakáskultúrában is megfigyelhető.
A feltörekvő új társadalmi erő igyekezett saját ízlése szerint formálni környezetét, művészeti és lakberendezési tárgyaikat úgy választották meg, hogy a lakótér minél kellemesebb legyen. Ebben az időszakban jellemző festészeti műfajok voltak a portré, az életkép és a csendélet. A polgári otthonokban lakók szívesen díszítették falaikat saját családtagjaik arcképeivel, a hétköznapi környezet nyugalmat árasztó, békés jeleneteivel, realista eszközökkel megfestett tárgyaival.
A Szépművészeti Múzeum anyaga az osztrák biedermeier képek közül válogat. Az 1800-as évek elején a térség politikai, kulturális és művészeti központja Bécs volt. A városban kiemelkedő technikai felkészültségű festők sora jelentkezett az új polgári réteg igényeinek kielégítésére.
A Szépművészeti Múzeum 1906-os nyitásakor már jelentős sorozattal rendelkezett az osztrák biedermeier festményekből. Ez a gyűjtemény mára a múzeum egyik hangsúlyos, nemzetközileg is jelentős egysége, melynek legszebb darabjai 3 évig Balatonfüreden lesznek láthatók.
A tárlat Friedrich von Amerling, Johann Nepomuk Ender, Franz Eybl, Friedrich Gauermann, August von Pettenkofen, Johann Baptist Reiter és Ferdinand Georg Waldmüller festményeire épül.
A Fővárosi Képtár tárlata főként a korszak portré festményeiből válogat. Ebben az időszakban a császárváros közelsége és a hazai művészoktatás hiánya miatt festőink jelentős része a bécsi Akadémián képezte magát. Ugyanakkor 1815–1849 között korábban nem tapasztalt fellendülésnek indult a hazai képzőművészeti élet. 1846-ban a velencei származású Marastoni Jakab Pesten megindította rövid életű festészeti magániskoláját, 1840-től kezdve pedig a Pesti Műegylet rendszeresen szervezett kiállításokat.
A képzőművészeti nyilvánosság megteremtése inspirálóan hatott a vásárlóközönségre, az arisztokrácia mellett a városi polgárság is a képzőművészet megrendelőinek körébe lépett, ami különösen a portréfestészet virágzását vonta magával. E korszak gazdag anyagából, jellegzetes műfajaiból mutat be egy válogatást a Fővárosi Képtár kevéssé ismert gyűjteménye.
A kiállítás a biedermeiert tág értelemben, elsősorban korszakfogalomként használja, az itt bemutatott anyag kiegészíti a Szépművészeti Múzeum bécsi biedermeier tárlatát. A kiállítás helyszíne, Balatonfüred reformkori belvárosa pedig kitűnő keretet nyújt e művek befogadásához.