A konkrét művészet olyan, a geometrikus absztrakcióhoz kötődő irányzat, amelyben a kompozíciók szabályos formákra, felületekre és színekre redukálják a festészetet. Rubens és Wolsky ehhez a szemlélethez kapcsolódnak, festészetük letisztult eszközkészletét sajátos szabályrendszer és metódus, egyedi belső logika alapján működtetik.
Albert Rubens kizárólag fekete-fehér, homogén felületek, határozott körvonalakkal, és élekkel rendelkező alakzatok kontrasztjára építő kompozíciókban gondolkozik, amelyek a kockában rejlő végtelen számú formai lehetőségre támaszkodnak. A kockát matematikai számításokon alapuló módszeres megközelítéssel vizsgálja, dekonstruálja és ábrázolja. Vászonra festett muűveinek előzményeként részletes tanulmányokat és számításokat készít a jegyzetfüzetében. Redukált eszközkészletén belül Rubens különböző kombinációkkal kísérletezik, melynek nyomán művein egyedi és változatos formavariációkat rögzít.
A belga művészhez hasonlóan Wolsky András is arra törekszik, hogy erőteljesen korlátozott formakészlet és paletta alkalmazásával hozzon létre letisztult képi struktúrákat. Geometrikus konkrét festészetében konceptuális megközelítést alkalmaz, előre meghatározott szabályrendszerekből építkező művein a sávok, vonalak mennyiségéről és tulajdonságairól sajátos szabályok és a generált véletlen ütköztetésével dönt. A kompozíciós elemekről és egymáshoz való viszonyukról tehát kockadobással határoz, így képein a véletlenszerűség kontrollált formája is szerepet játszik, mint a művek szabályszerűségeit alakító tényező. Legújabb művein egyre nagyobb hangsúllyal szerepelnek erőteljes és harsány neonszínek, amelyeknek vibráló hatása izgalmas optikai jelenségeket eredményez a képhordozó síkján.
Mindkét kiállító művész arra törekszik, hogy a lehető legredukáltabb festészeti eszközkészlettel minél összetettebb, komplexebb, külső kötöttségek által a lehető legkevésbé meghatározott rendszert alkosson. Albert Rubens és Wolsky András egyaránt építenek a geometria regulatív természetére és hagynak bizonyos fokig teret az esetlegességnek, amelyet festészetük belső logikája alakít sajátos szabályszerűséggé.
Albert Rubens (1944, Tielt, Belgium) és Wolsky András (1969, Budapest) a Molnár Ani Galériában rendezett “Concrete Constellation” című közös kiállítása a két művész festészete és a konkrét művészeti hagyomány kortárs megközelítési lehetőségei közti párbeszéd megteremtésére tesz kísérletet.
Megnyitó: 2023.05.03. szerda, 18:00
Megnyitja: Szöllősi-Nagy András