Fridvalszki Márk, Gosztola Kitti, Halász Péter Tamás, Molnár Zsolt, Szabó Ádám, Szalai Dániel
kurátor/ curated by: Horváth Lili
2019.01.12. – 02.03.
A kiállítás helyszíne: MNG, I. emelet, Grafikai kabinet előtti tér // Location of the exhibition: HNG, I. floor, outside the Graphic Cabinet
A kiállítás január 12-én 18:00 órától megtekinthető a Finisszázs program / Bacon, Freud és a Londoni Iskola festészete // The exhibition opens on 12 January 6 p.m. as part of the Finisszázs program / Bacon, Freud és a Londoni Iskola festészete
Az elmúlt év novemberében útjára indított kezdeményezés folytatásaként újabb pop-up kiállítás nyílik a kortárs magyar képzőművészet fiatal és középgenerációs képviselőinek munkáiból a Magyar Nemzeti Galériában.
A közönség ismét a galéria egy aktuális időszaki tárlatának finisszázsához kapcsolódva ismerheti meg hat kortárs alkotó reflexióit, melyek azonban ezúttal sem hommage-ok és tematikusan sem egyszerűen komplementerét adják az éppen záruló időszaki kiállításnak.
A Conditio inhumana kiállítás több síkon is a Bacon, Freud és a Londoni Iskola festészete tárlat antitéziseként értelmezhető. Az esendő, tökéletlen, csupasz emberlét szuggesztív jelenlétének ellenpólusaként a kortárs alkotások semmiben nem kínálják az azonosulás, az önmagunkra ismerés lehetőségét. A kézenfekvő asszociációt elvetve a kiállítás azonban nem hibrid objektumokat vagy poszthumán plasztikákat állít a testábrázolás szubverzív formáiként a Londoni Iskola festészetének ösztönszerű organizmusaival szembe, hanem egy megszámlálhatóságon és kiszámítható folyamatokon alapuló, végsőkig racionalizált és optimalizált világ embertelenül tökéletes, látszólagos jövőképét, mely valójában már a jelen realitása. A kifejezés filozófiatörténeti rétegeitől eltekintve a kiállítás címe így ebben a kontextusban értendő.
A Franz Rosenzweig-i alaptételt, mely szerint „Istent és embert elválaszthatatlanul együvé kell gondolni” – s mely már a Londoni Iskolánál is érvényét vesztette –, más aspektusból megvilágítva a kiállítás egyfajta szekunder teremtés kulisszáiba vezeti be a nézőket. Bár emberi lénynek gyakorlatilag nincs nyoma a kiállításban, a művekben közös, hogy nem pusztán az emberi jelenlét passzív nyomait dokumentálják, hanem az ember aktív beavatkozásának, tudatos teremtésének produktumait jelenítik meg. Teremtés és teremtettség dichotómiájának eltérő megközelítésén túl a Grafikai kabinet előterében látható kortárs munkák a Londoni Iskola-tárlaton bemutatott művek inverzeként olvashatók azok karakterisztikus kifejezésmódját meghatározó, alapvető célkitűzés, alkotói szemlélet tekintetében is: a társadalom emberre és emberi testre gyakorolt hatásának megjelenítése helyett az ember – bioszférára és társadalomra gyakorolt – átalakító tevékenységét helyezik a középpontba.
Az ember és a technológia, valamint a természet viszonyára fókuszáló, markáns kortárs pozíciók valamilyen módon mind azt a sajátos paradoxont ragadják meg, hogy bizonyos folyamatok, konstellációk organikus alapjuktól való elszakításával és mechanikussá, rendszerezetté, szabályossá tételével az ember miként formálja embertelenné saját környezetét és életét.
//
As a follow up to last year’s initiative, a new pop-up exhibition opens in the Hungarian National Gallery showcasing works from representatives of the youngest and middle generation of Hungarian contemporary art.
Following the concept of the previous exhibition, visitors can experience the works of six artists that reflect upon the material of the actual temporary exhibitions. However, the pop-up exhibition is not intended as an homage, nor can it be seen as a mere complementary of the closing main exhibition.
The pop-up exhibition entitled Conditio Inhumana can be interpreted from various perspectives as an antithesis to the Bacon, Freud, and the Painting of the School of London exhibition. Against the grain of the suggestive presence of the frail, imperfect and bare human existence portrayed by Freud and his circle, the contemporary artists provide an antipode that does not offer us the chance of identification or the recognition of ourselves. Aside from the obvious associations, the exhibited works do not display hybrid objects or posthuman plastics as subversive bodily images against the instinctive organisms of the paintings of the School of London. Rather, they provide a futuristic vision of a perfectly rationalised and optimised world based on calculable processes – a vision that is in fact less of our future but or contemporary reality. Apart from its philosophical layers, the title of the exhibition refers to this context.
Franz Rosenzweig claims in a famous quote that “God and man is to be taken together” – if this statement (which claim has already been challenged at the time of the School of London) is seen from a different angle, then the exhibition could be conceptualised as an initiation into the secrets of a secondary creation. The human being has practically disappeared from these works, but they are not merely documenting the passive traces of a lost humanity, but rather displaying the products of active human interference and conscious creation. Beyond the different approach to the dichotomy of creation and being created, these contemporary artworks can be seen as the inverses of that of the School of London in terms of their essential approach and creative program manifesting in their expressive characteristics: instead of representing the effects of society on human beings and their bodies, they highlight the very impact of humanity upon society and the biosphere.
The contemporary positions focusing on the relationship between humanity, technology and nature address in various ways the paradox that by being severed from their organic roots, certain processes, constellations become mechanical, systematised, ordered, and thus contribute to the dehumanisation of human life and environment.