Aktok, portrék, jelenetek – egy életmű töredékei
A Koller Galéria 2011-es kiállítási programjának őszi nyitánya valódi kuriózum. A mintegy évtizede elhunyt, Rudnay Gyula növendékeként művésszé érett Czene Béla rajzaiból és festményeiből nyújt válogatást. A kiállítás különlegessége abban áll, hogy nem az egyébként gazdag, alkotói korszakai között finom átmeneteket mutató életmű egésze kerül a figyelem homlokterébe, hanem egyetlen tematikus szál, a festett és rajzolt akt, valamint néhány, az oeuvre egészét bevilágító alkotás.
Az antik-reneszánsz példaképeken és hagyományokon nevelkedett, majd a Római Iskola környezetében formálódó művész a második világháborút követően talált rá sajátos hangvételű rajz- és festőmetódusára: a római iskolás hagyományoktól mind inkább távolodva, a hétköznapi, a mindennapi élet jelenségvilágára reflektálva, abban is bőséges képtémára, megörökítendő pillanatra találva.
A Koller Galéria kiállításán szereplő harminc, ez alkalommal először bemutatott grafikai alkotások (toll-, tus-, ceruzarajz) és festmények elsősorban Czene Béla második világháború utáni alkotókorszakába enged bepillantást. Jellegzetes témái az egy- és többalakos aktok, családi portrék, hirdetőtáblákkal telített utcai, kávéházi és strand jelenetek. Olykor erősebben, máskor visszafogottabban érződik a festői indulását átható római iskolás hatás (letisztult, neoklasszicista komponálás, kissé hűvös emberábrázolás), illetve a képek egy-egy mozzanata még jelzi a római-görög világhoz való feltétlen vonzódást (ókori szobortöredék, feketealakos váza). Ám a kompozíciókban ekkortájt hétköznapi kontextusba helyezett figurák jelennek meg, az alkotásokat sajátszerű mediterrán légkör melengeti.