A Magyar Nemzeti Galéria nagysikerű El Kazovszkij tárlata után április elejétől a Várfok Galériában is kiállítjuk az orosz származású művész alkotásait. A Kossuth-díjas El Kazovszkij (1948, Szentpétervár /RUS/ – 2008, Budapest /HUN/) Galériánk egyik első kiállítója volt 1991-ben, és 2008-ban bekövetkezett haláláig összesen tizenhat egyéni kiállítást rendeztünk számára. 2008 után ez lesz az első alkalom, hogy egyéni tárlat keretében válogatást mutatunk be alkotásaiból, immáron a Várfok Galéria kibővített, majd’ 200 m2-es kiállítóterében.
A művek a klasszikus antik mitológián és filozófián alapuló Kazovszkij-féle magánmitológia jellegzetes alakjainak kapcsolatairól, viszonyrendszereiről szólnak. Sokszor színházi díszletekre emléketető, kulisszaszerű helyszíneken játszódó történeteinek középpontjában az állandó, beteljesületlen vágyakozás áll. A vágyott fél arctalan torzók, balerinák, párkák vagy éppen Vénuszok formájában van jelen az alkotásain, míg a vágyakozó fél (a művészi szubjektum) kutyaszerű vándorállat képében jelenik meg, megteremtve a kapcsolatot a néző és a kép között.
A ’70-es évek végén induló alkotó festészeti munkássága mellett installációi és performanszai is művészettörténeti jelentőséggel bírnak. Ennek megfelelően a Várfok Galériában kiállított anyag is műfajilag sokszínű lesz: a festmények mellett számos installációs elemet és grafikai alkotást is megtekinthetnek a látogatók. A tárlat évszámok szerint is széles metszetét nyújtja a kazovszkiji életműnek: a ’70-es években készült egészen korai alkotásoktól a 2000-es években készült érett művekig ívelő kiállítási anyag révén végigkövethetők Kazovszkij művészetének legfontosabb jellegzetességei.
A kiállítás nagyobbrészt az El Kazovszkij Alapítvány által a törzsanyagból kiemelt alkotásokból áll, annak reményében, hogy értékesítésük révén megalapozhatják a további kutatások anyagi hátterét, valamint egy kiadvány megjelentetését is. Emellett különböző magángyűjtemények értékesítésre szánt alkotásaiból szemezgethetnek a művészetkedvelők.
A tárlaton El Kazovszkij különleges személyiségét is igyekszünk megidézni: a művésszel készül archív interjúk, korabeli felvételek mellett a tárlat különlegessége lesz Fehér László ikonikus, nagyméretű Kazovszkij-portréja is.
A kiállítás az El Kazovszkij Alapítvány együttműködésével valósul meg.
Kérem, kattintson a linkre a kiállítás meghívójának megjelenítéséhez:
El_KAZOVSZKIJ_meghivo_invitation.jpg
Bármilyen egyéb kérdés esetén örömmel állunk a rendelkezésükre!
Üdvözlettel,
Dillmann Vanda
művészettörténész
VÁRADY Róbert: Merülés
2016. április 8. – május 6.
MEGNYITÓ:
VÁRFOK PROJECT ROOM
1012 Budapest, Várfok u. 14.
2016. április 7, CSÜTÖRTÖK | 18.30 és 20.30 óra között
A kiállítást megnyitja: Nemes Z. Márió költő, kritikus, esztéta.
A kiállítás nyitva: 2016. 04. 08. – 2016. 05. 06., kedd-szombat 11 és 18 óra között.
Tisztelt Szerkesztőség!
A Várfok Project Roomban Várady Róbert Merülés című kiállítását tekinthetik meg látogatóink április elejétől. A tárlat a Várfok Galéria állandó művészkörének oszlopos tagja, a Munkácsy-díjas művész utóbbi években festett figurális alkotásaiból nyújt izgalmas válogatást.
Várady Róbert (1950, Budapest) művészete egyfajta intellektuális művészet. Gyakran inspirálják filozófiai vagy éppen irodalmi szövegek, az azokban felbukkanó egzisztenciális tapasztalatok, kérdések foglalkoztatják. Emellett a természettudományok aktuális problémáira, eredményeire is reflektál műveivel. Festészetében a metafizika megfoghatatlan fogalmait ülteti át a vizualitás nyelvére, képi metaforákká alakítva azokat.
A kiállított anyag több szálon fut, számos kapcsolódási pontot mutat a művész korábbi sorozataival, azoknak továbbgondolását is jelenti. Így például a képek egy csoportján a tér használata kerül előtérbe. A kiállítás címadó, Merülés című festményének konkrét, valóságos térétől az Egyensúlykeresés ambivalens térben című festményen a virtuális, geometrikus absztrakt térbe jutunk, ahol az ambivalens elemek feszültséggel telítik a kompozíciót.
Várady művészetében az utóbbi időben felerősödött az abszurd, ironikus hangvétel, amire a kiállításon is több példát láthatnak a művészetkedvelők. A festményeken megjelenő abszurd jelek, utalások, oda nem illő kis részletek hirtelen feltűnése kizökkenti a kompozíciót, valamint a befogadót is a komfortzónájából. Várady két alkotásán idős asszonyok jelennek meg: egyikőjük egy számára teljesen felfoghatatlan fizikai diagrammal találja szembe magát, aminek láttán szinte pajzsként tarja maga elé a kezében lévő fedőt, míg a másik asszony egy nagy fekete szemeteszsákot húz maga után. Mellettük Várady filozofikus művészetnek egyik fontos hivatkozási alapja, maga Martin Heidegger is feltűnik a kiállítótérben amint a „lét vizéből” merít vödrével.
A kiállításon külön csoportot alkotnak a fejeket ábrázoló képek: a fiatalok világuntságára reflektáló alkotástól a felülről ábrázolt, egymás felé fordított hasonmásokon át egészen a klónokig jutunk el, ahol egyszerre már a technológiai világ riasztó, morális dilemmákat is felvető kérdéskörével találjuk szembe magunkat.
A kiállítás partnere: Nemzeti Kulturális Alap