2004-ben a Múzeum kis.termében folytatódik az a rezidencia-program, mely a tavalyi évben indult el és melynek központi témája idén a tér, illetve a tér fogalmának lehetséges értelmezései. A meghívott művészek némelyike ezalatt a tér, mint egy háromdimenziós közeg formálását érti, mások pedig ennek a fogalomnak a szimbolikus aspektusait vizsgálják különféle műalkotások létrehozásával és művészeti eseményeken keresztül.
Szacsva y Pál ez utóbbi lehetőséget választotta, amikor projektjét az utóbbi évek egyik legnagyobb hatású könyvére, Antonio Negri és Michael Hardt Empire (Harvard Univ. Press, 2000) című művére és a körülötte kialakult szellemi vitára építette fel. A XI. Kasseli Dokumenta, az 50. Velencei Biennálé és további mérvadó kortárs művészeti kiállítások kurátorai az utóbbi évek irodalmából leggyakrabban az Empire-t választották hivatkozásuk tárgyául vagy tekintették kiállításaik koncepcióját megalapozó elméleti alkotásnak. Okwui Enwezor szerint a Kasselban bemutatott munkák mindig annak a posztkapitalista és posztkolonialista globalizációnak a kontextusában is állnak, amelyet e könyv oly csodálatosan elemez. Hans-Ulrich Obrist a globalizációról írt egyik legkiemelkedőbb interpretációnak tarja a művet.
A képzőművészet területén tapasztalható élénk recepció mellett a politikai filozófia berkeiben is nagy visszhangra talált az Empire. A társadalomtudósok elemzéseikben pozitív észrevételek mellett kritikus megjegyzéseknek is hangot adnak. A könyv legfőbb erényét és legfőbb hibáját ugyanazon vonásaiban látják: a valóságtól való vakmerő elrugaszkodásban, költői és imaginárius potenciáljában. Vitatható kvalitásai mellett elvitathatatlan erénye viszont az Empire-nek – interdiszciplináris jellegének és a felvetett kérdések kimerítő körének köszönhetően –, hogy a körülötte kialakult vita különösen széles mederben folyik, alig hagy érintetlenül akár egyetlen, napjainkban meghatározó fontosságú társadalmi, gazdasági vagy kulturális problémát.
A kiállítás központi eleme az Empire-installáció. A kiállítóban kutatható és másolható lesz továbbá mintegy kétszáz, az Empire-t elemző tanulmány, esszé, recenzió és olyan, művészeti publikációkban megjelent, interneten is hozzáférhetővé tett írás, melyben hivatkoznak Negri és Hardt könyvére.
További információk:
Timár Katalin, kurator
Tel: 375 7848
e-mai: timar@ludwigmuseum.hu
Szigethy Gabriella, sajtóreferens
Tel: 375 7848, 375 9175
e-mail: szigethy@ludwigmuseum.hu
• The project room’s residency programme, as was launched last year, is continuing in 2004 with its focus on the notion of space, including all its possible interpretations. Some of the invited artists conceive space as the formation of a three-dimensional environment, while others investigate the notion’s symbolic aspects through the creation of different artworks and events.
Szacsva y Pál has opted for the latter solution when he based his work on Empire, a book by Antonio Negri and Michael Hardt (Harvard University Press, 2000) and the intellectual debate centred on it. The curators of the 11th Dokumenta in Kassel, the 50th Venice Biennial and other major exhibitions of contemporary art have most often chosen Empire from among recent relevant literature as a point of reference, or regarded it as an theoretical foundation for their exhibition concepts. Okwui Enwezor has suggested that the artworks presented at the Dokumenta were also placed in the context of the post-capitalist and post-colonialist globalisation which this book analyses so magnificently. Hans-Ulrich Obrist considers the book to be one of the most outstanding interpretations ever written on globalisation.
In addition to the intense attention it received from the visual art field, Empire has caused a great stir in the world of political philosophy. Besides positive responses, social scientists have also voiced their critical views in various analyses. They deem both the major virtue and the major fault of the book to be one and the same feature: its daring departure from reality, its poetic and imaginary potential. Owing to the book’s interdisciplinary character and the comprehensive sphere of the issues tackled, and despite all its disputable qualities, Empire has an indisputable virtue in that the debate it has given rise to takes place in a particularly broad spectrum, with hardly any social, economic or cultural problem of significance today being left untouched.
The Empire installation is the exhibition’s central element. In the exhibition room one can also research and copy nearly two hundred studies, essays and reviews on Empire, as well as other writings referring to Negri and Hardt’s book, which have been included in art publications and have been made available on the internet.