Ézsiás István művészetét alapvetően határozta meg a klasszikus konstruktivizmus. Malevics, Tatlin, Rodcsenko, Liszickij – kellő távolságról szemlélve egységesnek tűnő – művészetfelfogása, Moholy Nagy László, Kassák és köre meghatározóan hatottak művészetére. A struktúraelvű, mértani absztrakt formavilág elkötelezettjévé Csiky Tibor mester iskolája hatására vált.
Ézsiás szakít a plasztikai konvenciók hagyományával úgy az anyagfelhasználás, mint a megmunkálási technikák tekintetében. A véső, kalapács helyét hegesztő és forrasztó szerszámok, eszterga, fúró, csapok veszik át. Fémből készült kisplasztikáin tiszta mértani formák összeillesztésének racionális rendjébe homorú és domború felületek találkozása visz dinamizmust. A zárt, arányos szerkesztéssel harmonikus rendszert alkot. Ézsiás István alkotóegyénisége a gropiusi alapmegfogalmazáson túlmutatva a kézművesség jellegzetes jegyeinek tüntető nyomaival együtt – a funkcionalitáson túli gondolati síkon közelíti meg a valós világot.
Falra illeszthető kompozíciói az expresszív konstruktivitás jegyében, az elemeire lebontott formákból építkeznek újra. A kassáki képarchitektúrához közelítő látásmód az esztétikum és életforma ellentétét a formák, színek összhangjában, a geometrikus tisztaságban oldja fel.
Figyelemre méltóak az egymásra merőleges és egymással párhuzamosan elhelyezkedő hasábok által alkotott konstruktivista formakompozíciók, amelyeknél jellegzetes a színek és a hangsúlyos fekete alapösszhangja. A kompozíciók mindegyike a racionális rend és egyensúly, a kiszámíthatóság nyugalmának illúzióját keltenék, ha különböző színű átlátszó plexiüveg darabkák, a terek találkozását meg nem bontanák. Ez utóbbiak feltűnő színükkel, vagy átlátszóságukban megtörő fényükkel a tiszta geometria világában az esetit, az egyedit, mi több – a fény kvantumelméletét ismerve – a transzcendenst érzékeltetik.
Ahogyan a geometria egzakt törvényei a valós világ modellálására – az egyedi, a kiszámíthatatlan miatt – csak korrekciókkal alkalmasak, úgy jelennek meg a tökéletesen derékszögű és párhuzamos síkok metszésvonalaiban az áttetsző, tűnékeny testek.
Ézsiás István egységes koncepciót tükröző alkotásai – a konstruktivizmus deklarált pragmatikus céljainak ellenére – intellektuális mondanivalót és esztétikai értéket képviselnek. (Tóth Éva)