Esterházy Marcell (1977) új munkái édesapja tragikus elvesztése okán, újból a legszűkebb családi élményekből táplálkoznak. A kiállítás címe olyan állapotra utal, amikor a szem nehezen tud alkalmazkodni a hirtelen beálló sötétséghez. A hasonlatból érezhető, hogy a műveknek köze van a gyászhoz, illetve, hogy a családi események feldolgozása ezúttal kevésbé analitikus-konceptuális, mint inkább az orientációt nehezebben megtaláló, poétikus vagy törékeny megszólalással együtt jár. A Farkasvakság letisztult, sűrített műveken keresztül ad rálátást Esterházy Marcell aktuális művészeti praxisára; a gyász, az emlékezés húsbavágó élménye ad szomorú aktualitást a családtörténet feldolgozásának, miközben a friss esemény az életmű következetes és átgondolt formavilágában talál reprezentációra.
A kiállításon látható kollázsok, talált tárgyak, szobrok, fotók nem csupán a családi múlt kiterjedt referenciahálózatát mozgatják, hanem a bensőségesség hangján sejtelmes, szimbolikus, poétikus kötődéseket is kiépítenek, egyben új érzelmi dimenziókkal bővítve az identitáskeresés művészi stratégiáit.
The new works of Marcell Esterházy (1977) presented in the acb Attachment, due to the net force of the tragic death of his father, are again engaged with the closest family background. The title of the exhibition, Night blindness refers to the eye’s disability to adopt to the low-light conditions. This suggests, that the works are evoking the state of sorrow, and, also that this time a more poetic, and trembling voice is articulated instead of the analytic-conceptual frameworks that have been typical in Esterházy’s recent exhibitions. The works in their simple, condensed manner give an insight into the artist’s current practice. The elementary experience of the sorrow give a mournful occasion to again employ artistic strategies to discover identity in family history, but the fresh events find their representation in Esterházy’s consistent aesthetics. The collages, found objects, sculptures and photos not only use a network of references from the family’s past, but their enigmatic intimacy create new poetic bonds and thus bring a more emotional dimension into Esterházy’s work.
Nyitókép / cover image:
Marcell Esterházy: untitled (books), 2017, exhibition view, acb Gallery. Photo: esterhazymarcell.net