Gerle Margit 1973-ban
diplomázott a Magyar Iparművészeti Főiskola (Budapest) Szilikát Tanszékén.
1977-től számos egyéni kiállításon mutatta be műveit, Budapesten, Szegeden,
Balatonbogláron, Gyulán, Szentesen, illetve külföldön, Szabadkán, Berlinben,
Bécsben, majd Hollandiában az Európai Kerámiaművészeti Központban, az
itáliai Brescia városában, Japánban a Nemzetközi Képzőművészeti Központban.
Rendszeresen részt vett az iparművészet, kerámiaművészet, szobrászat és
papírművészet terén rendezett országos és nemzetközi kiállításokon,
pályázatokon; hazai és nemzetközi művészcsoportokkal dolgozik együtt,
előadásokat, workshopokat tart hazai és külföldi egyetemeken, nemzetközi
konferenciákon. Művészi tevékenységét a Nemzeti Kulturális Alap, a kecskeméti
Nemzetközi Kerámia Stúdió, valamint a finn Design, a Római Magyar Akadémia, a
Holland Kulturális Minisztérium, az UNESCO-Aschberg ösztöndíj, a japán Aomori
alapítványi ösztöndíj támogatta. Számos díjat nyert el, 2005-ben kapta meg a
Ferenczy Noemi állami díjat. Napjainkig közel ötven murális munkát készített
itthon, Ausztriában és az Amerikai Egyesült Államokban. Művei jelentős magán- és
közgyűjteményben egyaránt megtalálhatók, munkásságát hazai és külföldi szakértők
értékelték jelentős szaklapokban.
Gerle Margit Kecskeméten él és
alkot, szobrászattal és építészeti kerámiával foglalkozik.
Esztétikai és
technológiai kutatómunkával már főiskolai tanulmányai óta foglalkozik: egy-egy
témához kötődnek, és különféle, természetes anyagok együttes használatával
készültek a Védett növények, Védett állatok, Biomorph címet
viselő műtárgy együttesei.
2005. évi
doktori értekezésének, kiállításának címe „Papír, Agyag, Papíragyag”
volt. Füzi László jellemző megállapítása szerint: „Gerle Margit munkáinak egyik
legfontosabb jellemzője az anyag lehetőségeinek keresése […]. Újabban papír és
kerámia kapcsolatnak megteremtésére törekszik, nem utolsósorban hollandiai és
japán útjának, megfigyeléseinek, tapasztalatainak köszönhetően.” A karton- és
papírféleségekre, valamint a kerámia- és porcelánmasszákra jellemző formálási
módokat, kifejező erőt párosítják ezek az úttörő művek. A különféle anyagra
külön-külön jellemző adottságokat tovább bővítette Gerle Margit a két anyag, a
papír és a kerámia anyagának speciális keverékével is. Elemző, kutató módszere
egy nyelvész, vagy egy természettudós munkamódszeréhez hasonlítható; az egyes
műtárgyak egy fantázia világról készült atlasz lapjai is lehetnének, – elvont
módon bár, de a természethez kötődnek: a művészet örök feladatát teljesítik, a
natura titkait csodálják, teszik láthatóvá.
A
Biomorph témához kapcsolódnak Gerle Margitnak azon
papírszobrai és rajzai, melyeket a budapesti „Kultucca” rendezvényei,
a XI. Plein – Art Kortárs Művészetek Fesztiválja keretében, május
16-án, a Museion No.1. Galériában megnyíló kiállítás mutat be. Alkotójuk a
természet lényegét kívánja általuk megragadni, minimalizmus, puritán
kifinomultság jellemzi formaalkotását és színeit is. A perforációkkal, a síkok
átláthatóságával téri gazdagságot ad ezeknek az utóbbi két esztendőben készült,
meditációra ösztönző műveinek.
A kiállítás
június 6-áig tekinthető meg, így az idei ferencvárosi Papírvarázs
Fesztivál programját is gazdagítja.