2018/06/01 18:00 – 20:00
Helyszín / venue: Trafóklub
Az előadások nyelve angol. / Free entrance, all are welcome! The lecture-performances will be in English.
Forensic Architecture: Érzékeny bűnügyi helyszínek
A 2018-as Turner Prizera jelölt Forensic Architecture a Goldsmithsen (University of London) található kutató iroda, mely építészeti és média kutatással foglalkozik nemzetközi vádlók, emberi jogi szervezetek, politikai és környezetvédelmi igazságszolgáltató szervezetek megbízására. A törvényszéki építészet (forensic architecture) emellett a Goldsmiths egy tudományos egysége is, mely építészeti bizonyítékok létrehozásával és médián belüli reprezentációjukkal foglalkozik.
Christina Varvia, a Forensic Architecture kutatója előadásában a Halit Yozgat 2006-os, kasseli meggyilkolásához kapcsolódó nyomozást mutatja be.
A 21 éves Halit Yozgat a kilencedik áldozata volt annak a faji alapon elkövetett gyilkosság-sorozatnak, amit a szélsőjobboldali német terrorista csoport, a Nemzeti Szocialista Underground (NSU) követett el. Az NSU tevékenységére irányuló nyomozás publikussá válásával kiderült, hogy a német titkos szolgálat több ügynököt beépített a szélsőjobboldali terrorista sejtbe, és hogy egyikük, Andreas Temme jelen volt akkor, amikor Halitot családja internet kávézójában meggyilkolták. A „NSU hálózatot felgöngyölítő népbíróság” nevű szervezet felkérte a Forensic Architecture irodát, ami korábban gázai, jugoszláviai és szíriai háborús bűnök ügyében is nyomozott, hogy vizsgálják meg vajon miféle állami összeesküvés bújhat. A kutatás bebizonyította, hogy Temme vallomása hamis volt.
A nyomozás eredményeit a documenta 14-en mutatták be Kasselben(az artportal cikke itt!), mely kapcsán az ügy újra előtérbe került és a sajtó is foglalkozni kezdett vele. 2017 augusztusában a nyomozás a német országgyűlési kivizsgálás elé került Hessenben. http://www.forensic-architecture.org/
Pavel Sterec: A Selyemút – Bebalzsamozás és mumifikálás
A több százmillió dolláros kínai befektetéssel támogatott, valaha volt egyik legnagyobb infrastrukturális projekt következményeként a “Selyemút” kifejezés a legváratlanabb helyeken bukkan fel, mind földrajzi, mind mentális értelemben.
„Miután elkezdtem figyelemmel kísérni a kínai kormány PR tevékenységét, a ‘Selyemút’ vagy inkább az ‘Egy övezet, egy út kezdeményezés’ (One Belt One Road Initiative) kapcsán eljutottam egy montenegrói és egy hongkongi autópálya hídhoz, egy kazahsztáni vasúti elágazáshoz, sőt még egy shenzheni vidámparkhoz is, ami 48 hektár területen mutatja be a világot és így egy retroaktív manifesztummá, a globális kapitalizmus lekicsinyített és mumifikált változatává vált.”
Pavel Sterec Prágában él és dolgozik. Művei a performansz, a videó, installáció és fotó műfajai között mozognak.
Kutatás-alapú művei bizonyos társadalmi folyamatokból indulnak ki, melyeket konceptuális installációkká formál. Művei új nézőpontból közelítenek kulturális kapcsolódásokhoz és természeti jelenségekhez, valamint kritikailag vizsgálják a társadalmi, politikai status quo-t. Művei számos kiállításon szerepeltek főként Csehországban és Közép-Kelet-Európában. 2016-ban a New York-i Apexart ösztöndíj-programjának meghívottja volt, korábban részt vett a bukaresti Cseh Centrum, az FKSE, a varsói AIR CSW Zamek Ujazdowski, a milániói VIR Viafarini-in-residence és a CCA Sharhorod (UA) residency programjain.
———————————————-
Forensic Architecture: Sentient crime scenes
The Truner Prize Nominee Forensic Architecture (FA) is a research agency based at Goldsmiths, University of London. FA’s interdisciplinary team of investigators – which includes architects, scholars, artists, filmmakers, software developers, investigative journalists, archaeologists, lawyers and scientists undertakes advanced architectural and media investigations on behalf of international prosecutors, human rights and civil society groups, as well as environmental justice organisations. Grounded in the use of architecture as an ‘analytic device’, FA’s investigations employ spatial and material analysis, mapping and reconstruction, and extend outwards to overlay elements of witness testimony and the cumulative forms of visual documentation enabled by contemporary media.
Christina Varvia, an architect and researcher at Forensic Architecture research agency will present the results of the counter investigation in relation to the murder of Halit Yozgat in Kassel in 2006. The 21-year-old Halit Yozgat was the ninth victim of what was later revealed to be a connected series of racially motivated murders carried out by National Socialist Underground (NSU), a far-right German terrorist group. After the investigations into the activities of the NSU became public, it has surfaced that the German intelligence service had infiltrated the far-right terrorist cell with undercover agents; one of them, Andreas Temme, was present during Halit’s murder at his family’s internet café in Kassel. Forensic Architecture, which has previously investigated war crimes in Gaza, former Yugoslavia, and Syria were invited by the organization The People’s Tribunal “Unraveling the NSU Complex” to look into what could possibly be the collusion of a Western European state in violent crimes. The investigation proved that Temme gave a false testimony.
The counter investigation was presented at documenta 14 in Kassel as a video-piece, which added a special exposure to the case; several important reviews were published and in August 2017 the investigation was presented to the state parliamentary inquiry into the NSU in Hessen.
http://www.forensic-architecture.org/
Pavel Sterec: The Silk Road – Embalmment and Mummification
The Chinese investment of hundreds of millions of dollars into one of the biggest infrastructure (neo-imperial) projects of all time, is bringing the term ‘silk road’ on the surface in many unexpected places. The term is catching on geographically and mentally. I opened myself to PR division of Chinese government and I began to associate and to observe. ‘Silk Road’ or better the ‘One Belt One Road Initiative’ brought me close to the development of a highway bridge in Montenegro and Hong Kong, to a railway junction in Kazakhstan and even to an amusement park in Shenzhen, which by getting the world into its 48ha of area, became the ‘retroactive manifesto’ of the planet, sized down and mummified by global capitalism.
Pavel Sterec’s lives and works in Prague. His work crosses between performance, video, object, installation and photography. His research-based practice is focused on social encounters, which he transforms into conceptual installations. His works reinterpret cultural links and natural phenomena, and
undertake an engaged criticism of the social and political status quo. Sterec has introduced his work at a number of exhibitions primarily in Central and Eastern Europe. He participated in the fellowship program of Apexart, New York, and in the residency-programs at Czech Centre, Bucharest, FKSE, Budapest, AIR CSW Zamek Ujazdowski, Warsaw, VIR Viafarini-in-residence, Milan and CCA Sharhorod (UA).