A jugoszláviai művészet más utat járt be a szocializmus évei alatt, mint a magyarországi; témái, vonatkoztatási pontjai, hangsúlyai markánsan eltértek a keleti blokk többi országának jellemzőitől is. Ezekre az évtizedekre visszatekintve a magyar művészet hagyományos fogalmai felől nem könnyű értelmezni ennek a soknemzetiségű, sok szellemi centrummal rendelkező, „félnyugati” országnak a művészetét, művészetpolitikáját.
A provokatív módon a félelmetes görög mitológiai szörnyekről, a gorgókról elnevezett művészcsoport 1959-ben jött létre Zágrábban Josip Vaništa ötlete alapján, festők, szobrászok, kritikusok szabad társulásaként. A tagok, Dimitrije Bašičević-Mangelos, Miljenko Horvat, Marijan Jevšovar, Julije Knifer, Ivan Kožarić, Matko Meštrović, Radoslav Putar, Đuro Seder, Josip Vaništa különösebb kötöttségek nélkül „hivatalosan” 1966-ig dolgoztak együtt. Művészeti akciókkal privát és nyilvános terekben egyaránt megjelentek: kiállításokat rendeztek, galériát működtettek, olvasmányaikról beszélgettek és Gorgona címen „antimagazint” jelentettek meg, a világháború utáni egyik első szamizdatot. Az antimagazin kifejezés arra utalt, hogy az irodalmi és művészeti folyóiratok hagyományos szerepével ellentétben nem egy koherens szellemi program kifejtése volt a céljuk. Együttlétük sokkal inkább a közös munka lehetőségének kötöttségek és kompromisszumok nélküli fenntartására irányult. Az avantgárd folyóiratok hagyományához híven ugyanakkor a 11 lapszámot megért antimagazin is nemzetközi horizontú volt, szerzőik között olyan alkotók szerepeltek, mint Victor Vasarely, Dieter Roth vagy Pierre Manzoni. A kiállítás a magazin nemzetközi kapcsolatrendszerén keresztül mutatja be a művészeti információk áramlását, a különböző tendenciák egymásra hatását, a neoavantgárd hálózatok szerveződését, mellyel szervesen kapcsolódik a Kassák Múzeumban évek óta zajló folyóiratkutató programhoz. A bemutatásra kerülő anyag a közel húszezer műalkotást és dokumentumot (köztük videófelvételeket és filmeket is) tartalmazó zágrábi Marinko Sudac-gyűjteményből származik, amely a régió legnagyobb és egyben legteljesebb avantgárd magángyűjteménye.
A Gorgona-csoport munkásságának művészettörténeti feldolgozása első retrospektív kiállításukkal már 1977-ben megkezdődött, nemzetközi felfedezésükre azonban csak a 2010-es évek közepén került sor, amikor a Gorgona monográfusát, Ješa Denegrit 2013-ban meghívták a MOMA C-Map szemináriumába. Denegri a zágrábi Avantgárd Művészeti Kutatóintézet és a Marinko Sudac Gyűjtemény támogatásával adta ki a csoportról szóló monográfiáját, amely előreláthatóan angolul is megjelenik az év végéig.
Kurátorok: Dorotea Fotivec és Ivana Janković
Kurátor asszisztens: Drienyovszki Zsófia
Arculat: Rudas Klára
Megnyitó: 2019. szeptember 13-án, pénteen 18.00-kor, a kiállítást Ješa Denegri művészettörténész nyitja meg.
A kiállítás a zágrábi Avantgárd Művészeti Kutatóintézet és a Marinko Sudac Collection együttműködésében valósul meg.
Fotó: Gorgona-csoport: A Gorgona az égre néz, 1961, fekete-fehér fotó, fényképezte: Branko Balić
© Marinko Sudac-gyűjtemény
//////////////////////////
GORGONA 1959 – 1968
Independent Artistic Practices in Zagreb
Retrospective Exhibition from the Marinko Sudac Collection
14 September 2019 – 5 January 2020
During the period of socialism, art in Yugoslavia followed a different path from that in Hungary.
Furthermore, its issues, reference points and axes were very different from the trends present in
other Eastern Bloc countries. Looking at the situation using traditional concepts and discourse of art
in Hungary, one can see the difference in the artistic life and cultural politics of those decades in
Yugoslavia, which was between East and West at that time.
The Gorgona group was founded according to the idea of Josip Vaništa and was active as an informal group of painters, sculptors and art critics in Zagreb since 1959. The members were Dimitrije Bašičević-Mangelos, Miljenko Horvat, Marijan Jevšovar, Julije Knifer, Ivan Kožarić, Matko Meštrović, Radoslav Putar, Đuro Seder, and Josip Vaništa. The activities of the group consisted of meetings at the Faculty of Architecture, in their flats or ateliers, in collective works (questionnaires, walks in nature, answering questions or tasks assigned to them or collective
actions). In the rented space of a picture-framing workshop in Zagreb, which they called Studio G and independently ran, from 1961 to 1963 they organized 14 exhibitions of various topics – from solo and collective exhibitions by group's members and foreign exhibitors to topical exhibitions. The group published its anti-magazine Gorgona, one of the first samizdats post WWII. Eleven issues came out from 1961 to 1966, representing what would only later be called a book as artwork. The authors were Gorgona members or guests (such as Victor Vasarely or Dieter Roth), and several unpublished drafts were made, including three by Piero Manzoni.
Showcasing the international relations of the magazine to demonstrate the flow of art-related information, the interactions of different trends, and the organization of neo-avant-garde networks, the exhibition connects organically to the research on journals pursued by the Kassák Museum for several years now. The exhibition is a selection from the Marinko Sudac Collection from Zagreb, the largest and most complete private collection of Eastern European avant-garde and neo-avant-garde radical art.
The group had its first retrospective exhibition in 1977, and from then followed its international
revalorisation, including participation in some of Europe's most important post-war art exhibitions.
The group's monograph, with the text by Ješa Denegri (and additional texts by Ivana Janković and
Željko Kipke), was published last year by the Institute for the Research of the Avant-Garde from
Zagreb and the Marinko Sudac Collection.
Curators: Dorotea Fotivec and Ivana Janković, Assistant Curator: Zsófia Drienyovszki
Design: Klára Rudas
The exhibition came to life in the cooperation of the Institute for the Research of the Avant-Garde,
Zagreb and the Marinko Sudac Collection.
Sponsored by: Atlantic Grupa, Valamar Riviera