Kiállítók:
Peter Bankov, Igor Gurovich, Eric Belousov, Anna Kulachek, Yuri Gulitov
„A MODEM Modern és Kortárs Művészeti Központ 2019 nyarára az aktuális orosz plakátművészet, tervezőgrafika és tipográfia legjelentősebb alkotóit hívta meg földszinti kiállítótermébe, hogy a rendszerváltás után harminc évvel a világ centrumaiban ismert és elismert műhelyeket, alkotókat feltárja és bemutassa. Felismerhető-e az orosz gondolkodás és mentalitás a kortárs vizualitásban? Kötődik-e valamennyire az általunk is ismert forradalmi, modern és propaganda dizájnhoz? Harsánysága, nyersesége mennyire felel meg a nyugat által elvárt sztereotípiának? A tárlaton elsősorban ezekre a kérdésekre keressük a választ, miközben az itt felsorakoztatott plakátok, … révén azt is megmutatjuk, miről is szól az orosz kalligráfia, s egyáltalán: létezik-e orosz iskola, orosz design.
A kiállítást az a mérhetetlen sóvárgás inspirálta, ami az első, 2014-es első oroszországi utazásom alatt fogott el. És ez évről évre csak fokozódott. Az a „bárcsak” szócska, látva az orosz design sokszínűségét és egymásra rétegződését, amit magyar tervezőként ott tapasztaltam meg. A MODEM Modern és Kortárs Művészeti Központban 2019 nyarán nyíló kiállításra – az új utak iránti vágy nyomán – az aktuális orosz plakátművészet, tervezőgrafika és tipográfia legjelentősebb alkotóit hívtuk meg, hogy a rendszerváltás után 30 évvel a világ centrumaiban ismert és elismert orosz műhelyeket, illetve alkotókat bemutassuk. Peter Bankovot hihetetlen gesztusaival, expresszív megjelenésével és hatalmas szívével. Igor Gurovichot, az igazság- és útkeresőt, generációjának a megmondó emberét. Így került a térbe munkáival Eric Beleusov, akinek higgadt, de nagyon jó grafikai megoldásai okán kortársai és a mai fiatalok is a nyomdokában járnak. Yuri Gulitov, a nagy összegző, akire a nagy pontossággal felépített projektek jellemzőek, és végül, de legkevésbé sem utolsósorban Anna, aki fiatalsága ellenére hihetetlen okos és kiagyalt geometriai képleteivel kápráztatja el a nézőket. A Harsány címmel megrendezett kiállításon mindenekelőtt arra keressük a választ, hogy felismerhető-e az orosz gondolkodás és mentalitás a kortárs vizualitásban, kötődik-e valamennyire az általunk is ismert forradalmi, modern és propaganda dizájnhoz, s harsánysága, nyersesége mennyire felel meg a nyugat által elvárt sztereotípiának. Egyáltalán: létezik-e orosz iskola, orosz design.”
Major Lajos kurátor