Zékány Dia kiállítása
Megnyitó: 2020. október 29., csütörtök 18:00
Megnyitja: Tayler Patrick festőművész, művészeti író
Megnyitja: Tayler Patrick festőművész, művészeti író
„Közel egy évtizede foglalkozom a felhalmozás, gyűjtögetés, és az ebből fakadó rendetlenség 21. századi problémájának művészeti oldalról való megvilágításával.
Évekig a családi házunk, az otthon intim terei, enteriőrjei voltak a középpontban, majd bővültek a barátok, ismerősök és ismeretlenek helyszíneivel. A környezet és az ember viszonyát tanulmányozó alkotói vizsgálódás érdekel, a mögöttük meghúzódó pszichológiai és szociológiai jelenségek megfigyelését, feltárását szem előtt tartva.
Az utóbbi években a belső terek mellett a külső terek is az érdeklődésem fókuszába kerültek; ilyenek például a hátsó kertek, udvarok, műhelyek, raktárhelyiségek, garázsok, különböző kiszolgáló helyiségek. Az udvar a ház folytatása, meghosszabbítása, ami ugyanúgy tükrözi a benne élőket, mint a lakás többi része. Ezek gyakran rumlisak, szedett-vetett, felhalmozott kellékek sokaságából állnak, sokszor a tér „vakfoltjai”, amelyeket a tekintetnek illik elkerülni, mert azok a porta olyan részei, amelyek úgymond „nem illenek bele a képbe”. A tárgyak összevisszaságai véletlenszerű, kollázs jellegű elegyet képeznek, egyfajta „buhera installációkká” válnak.
A „London calling” című festménysorozat az egyik kutatásom anyagából készült (ÚNKP ösztöndíj), ahol a tipikus londoni sorházak hátsó udvarainak esetleges rendetlen állapota érdekelt. Az angolokat elég pedáns embereknek gondoljuk, de a festményeket szemlélve a helyszínek lehetnének akár egy szegényebb vidéki magyar településen is. Szerettem volna a tipizáló elképzeléseinket kicsit árnyalni azzal, hogy megmutatom; a gyűjtögetés, a holmik felhalmozása nagyjából mindenhol jelen van, struktúrájában hasonlóak egymáshoz, és egy meglehetősen fontos, a fogyasztói társadalom egyik mellékhatásának, problémájának is tekinthetjük.”
Évekig a családi házunk, az otthon intim terei, enteriőrjei voltak a középpontban, majd bővültek a barátok, ismerősök és ismeretlenek helyszíneivel. A környezet és az ember viszonyát tanulmányozó alkotói vizsgálódás érdekel, a mögöttük meghúzódó pszichológiai és szociológiai jelenségek megfigyelését, feltárását szem előtt tartva.
Az utóbbi években a belső terek mellett a külső terek is az érdeklődésem fókuszába kerültek; ilyenek például a hátsó kertek, udvarok, műhelyek, raktárhelyiségek, garázsok, különböző kiszolgáló helyiségek. Az udvar a ház folytatása, meghosszabbítása, ami ugyanúgy tükrözi a benne élőket, mint a lakás többi része. Ezek gyakran rumlisak, szedett-vetett, felhalmozott kellékek sokaságából állnak, sokszor a tér „vakfoltjai”, amelyeket a tekintetnek illik elkerülni, mert azok a porta olyan részei, amelyek úgymond „nem illenek bele a képbe”. A tárgyak összevisszaságai véletlenszerű, kollázs jellegű elegyet képeznek, egyfajta „buhera installációkká” válnak.
A „London calling” című festménysorozat az egyik kutatásom anyagából készült (ÚNKP ösztöndíj), ahol a tipikus londoni sorházak hátsó udvarainak esetleges rendetlen állapota érdekelt. Az angolokat elég pedáns embereknek gondoljuk, de a festményeket szemlélve a helyszínek lehetnének akár egy szegényebb vidéki magyar településen is. Szerettem volna a tipizáló elképzeléseinket kicsit árnyalni azzal, hogy megmutatom; a gyűjtögetés, a holmik felhalmozása nagyjából mindenhol jelen van, struktúrájában hasonlóak egymáshoz, és egy meglehetősen fontos, a fogyasztói társadalom egyik mellékhatásának, problémájának is tekinthetjük.”
*
DIA ZÉKÁNY | PLACE IDENTITY
Opening: 29th of October 2020, 6 PM
Opening speech by: Patrick Tayler painter, art writer
Location: Kahan Art Space, 1072 Budapest, Nagy Diófa u. 34.
The exhibition is on view until the 21st of November 2020, Tue-Sat, 1-6 PM
Opening speech by: Patrick Tayler painter, art writer
Location: Kahan Art Space, 1072 Budapest, Nagy Diófa u. 34.
The exhibition is on view until the 21st of November 2020, Tue-Sat, 1-6 PM
„For almost a decade, I have been dealing with the 21st-century issue of accumulation, gathering stuff and the resulting clutter.
For years, the intimate spaces and interiors of the family home were in the focus of my attention. I extended this research later with the depiction of the living quarters of friends, acquaintances and strangers. I am interested in the relationship between the human and its environment, observing and exploring the underlying psychological and sociological phenomena.
In recent years, in addition to interiors, the depiction of exterior spaces has also become central in my artistic practice; back gardens, courtyards, workshops, storage rooms, garages and various service rooms. The yard is an extension of the house, which gives us just as much information about the people who live there as the rest of the house does. These spaces are often filled with messy, piled up accumulations of a mish-mash of things, which act as “blind spots” that the gaze should avoid as they do “not fit into the picture”. These random objects create a collage-like mixture and transform into a kind of “DIY installation”.
The series of paintings titled “London calling” is connected to the documentation I conducted for my researches (UNKP scholarship), where I was intrigued by in the messy condition of certain London backyards. We tend to think that the English are quite orderly and tidy, but the locations shown on the paintings could easily be mistaken for any poverty-stricken, rural Hungarian town. I wanted to question our typifying notions by showing these images; the issue of collecting and accumulating things is an omnipresent problem, which can be considered to be an important side effect and dilemma of consumer societies in general.”
For years, the intimate spaces and interiors of the family home were in the focus of my attention. I extended this research later with the depiction of the living quarters of friends, acquaintances and strangers. I am interested in the relationship between the human and its environment, observing and exploring the underlying psychological and sociological phenomena.
In recent years, in addition to interiors, the depiction of exterior spaces has also become central in my artistic practice; back gardens, courtyards, workshops, storage rooms, garages and various service rooms. The yard is an extension of the house, which gives us just as much information about the people who live there as the rest of the house does. These spaces are often filled with messy, piled up accumulations of a mish-mash of things, which act as “blind spots” that the gaze should avoid as they do “not fit into the picture”. These random objects create a collage-like mixture and transform into a kind of “DIY installation”.
The series of paintings titled “London calling” is connected to the documentation I conducted for my researches (UNKP scholarship), where I was intrigued by in the messy condition of certain London backyards. We tend to think that the English are quite orderly and tidy, but the locations shown on the paintings could easily be mistaken for any poverty-stricken, rural Hungarian town. I wanted to question our typifying notions by showing these images; the issue of collecting and accumulating things is an omnipresent problem, which can be considered to be an important side effect and dilemma of consumer societies in general.”