Metropolis című sorozatában Joan Villaplana (szül. Manresa, 1976) Európa különböző metróállomásain elkapott, hosszú évek során összegyűjtött csoportképeit alakítja a várakozás pillanatainak egy földalatti színpadon lejátszódó jeleneteivé. A színpadiasságot az alkotó tudatosan, metaforaként használja, a helyzetek maguk ugyanis „valóságosak”. A Metropolis ezáltal Walker Evans híres, az 1930-as években készült Subway Portraits c. sorozatának képeit idézi; de míg Evans, fényképezőgépét elrejtve, a vele közvetlenül szemben ülőket rögzíti, Villaplana „láthatatlan” gépét kezében tartva figyeli a szemközti peronon várakozókat. Mindketten a véletlenül azonos időpillanatban egy helyszínre sodródott metró-utasok közti kapcsolatrendszereket, illetve azok hiányát kutatják; s egyben arra is rámutatnak, hogyan szolgáltatja ki a fotográfiai dokumentarizmus az embert, mint tárgyat a fotográfus (és a fényképezőgép) rá szegezett tekintetének.
Villaplana képeinek különös hatását tehát egyrészt „láthatatlan” fényképezési technikája, másrészt a színházra, megrendezettségre, díszletszerűségre tett képi utalások adják. Ha hagyjuk magunkat elmerülni ebben a világban, és szabadjára engedjük a fantáziánkat, egy egész sor értelmező kérdés merülhet fel bennünk: Vajon mit néz a kisfiút kézenfogó idős férfi? És a nő zacskóval miért beszél magában és miről szólhat a monlógja? Amint azonban elhagyjuk a színház-metaforát és visszatérünk a fotó valós helyszínére, a jelenetek összeolvadnak; nagyvárosi életünk képét adják, egy olyan léthelyzetét, ahol szabadságunkért a tömegben elszenvedett elszigeteltségünkkel fizetünk.
Moritz Neumüller, független kurátor