„Évek óta folyamatosan dolgozom „Khimaira” témáján. A görög mitológia oroszlánfejű, kecsketestű, kígyófarkú lénye, a Nagy Istennő három részből álló nagy szent évének jelképe. Nem a mitológiai vonatkozások miatt választottam ezt a címet, a khimaira jelenségből engem a különbözőségekből születő egység érdekel. A sorozat képei több darabból állnak, technikájuk speciális keretre feszített olaj/vászon. Ami a méreteket illeti, a festményeken életnagyságú figurák, lovasok szerepelnek. „A ló a mitológiában és a folklórban általánosan elterjedt archetípus. Állatként a nem emberi pszichét, az emberalattit, az animálisat képviseli. „ /C. G. Jung: A lovas számára…/” A ló ösztönünk legtisztább szimbóluma, hiszen hordoz minket. Ő az energia, amely folyamatosan támogatja a tudatos ént, anélkül, hogy az észrevenné… Élő mivoltunk általános érzése, az élet folyama, nem mi csináljuk, hanem az von magával minket.” /Marie-Luise von Franz/
A témaválasztás ugyanakkor csupán ürügy számomra, „szállítóeszköz” a mondanivaló kiteljesítésében. A művészi koncepció fontos része, hogy a képek több táblából állnak, és ezek a táblák egymástól eltérő festői stílusok, esetleg egymásnak „ellentmondó” alkotói elvek kifejeződései. A figuratív, a hiperrealizmus, festői foltokkal, heves ecsetvonások mértani szabályossággal konfrontálnak, szembeállítva az alapozatlan, nyers lenvászonnak a megfestett felületek közé behatoló, azokat tagoló mezőivel. Az alapozást magam végzem, gondosan kikerülve a lenvászon alapozatlanul, nyersen maradó foltjait. A különálló és különböző „stílusú” táblákból összeálló képek új egésszé, képi totalitássá rendeződnek. E sorozat elkészült festményeit 2000-ben a Kiscelli Múzeum templomterében, 2001-ben a pécsi Széchenyi-téri Galériában, 2003 tavaszán a Fészek Galériában sikerrel mutattam be. A Budapest Kiállítóteremben legújabb munkáimat mutatom be.”
Helényi Tibor