A Park Galéria sorozat 2007 óta népszerűsíti a kortárs képzőművészetet a MOM Parkban. Az eddig tizenegy alkotót bemutató sorozatért a Molnár Ani Galéria és a MOM Park 2009 november 26-án, a Műcsarnokban rendezett Mecénás Napon Summa Artium Díjat vehetett át, Projekt kategóriában.
December 16 – tól az egyik legjelentősebb hazai középgenerációs képzőművész, az 51. Velencei Biennálén is kiállító Kicsiny Balázs munkája szerepel a Park Galériában.
Kicsiny Balázs képzőművész Park Galériában bemutatott
munkája, A szobafestô halála nem más, mint
egy ajtó nélküli szoba, amelybe belépni nem, csak
az ablakon át betekinteni lehet. A fekete-fehér kockásra
festett szobában festékes edények, félredőlt
létra látványa fogadja a nézôt. A padlón fekete-fehér
kockás figura fekszik, kezébôl kihulott fekete és
fehér festékes ecsettel. A jelenet munkavégzés közben
bekövetkezett balesetet imitál. Hogy valójában
mi történt, arra nincs egyértelmű válasz. Csak a végkifejlet,
a szobafestôn beteljesedô végzet látható. A
művész szerint olyan átváltozás ez, mint a balladában,
ahol a vadász szarvassá vagy mint a bevásárlóközpontban,
ahol a vásárló áruvá változik.
A mű létrejöttét egy véletlen találkozás motiválta.
Londonban, a Westminster Apátságban áll Henry Carey,
Hunsdon bárójának, I. Erzsébet kancellárjának 16.
századi síremléke, amelynek szarkofágját geometrikus
fekete-fehér négyzetek díszítik. A benyomást fokozta,
hogy a Westminster Apátságtól nem messze, a Pimlico
negyedben egy lenyűgöző, 1930-as években épült pepita
lakótelep található. Ezeknek az élményeknek hatására,
hosszú alkotói folyamat végén jött létre az alkotás.
A szobafestő halálát a debreceni Modem Kis Magyar
Pornográfia címû kiállításán láthatta először a közönség.
A mű nem direkt társadalom kritikai szándékkal készült,
azonban első kiállításán a Kis Magyar Pornográfia
emlékmûvének is értelmezhette a közönség. Ennek a
talán félreértett interpretációnak is köszönhetô, hogy
a mûvész A szobafestô halálát a MOM bevásárlóközpontban,
saját szavával a „Nagy Globális Pornográfia“
világában állítja fel, vállalva ezzel az újabb interpretációs
félreértéseket.
Kicsiny Balázs összetett alkotói világában szoros kapcsolatban
állnak egymással a képek, a szobrok, illetve az
installációk. A képzőművész szerint a tér az egyik legfontosabb
tényezô. A tér és a térben megjelenő műalkotás
kapcsolata, a térnek bejárása, kultúrtörténeti és szociális
háttere. Mindemellett a kiállítótér – legyen az akár
a Velencei Biennále Magyar Pavilonja vagy egy hétköznapi
bevásárlóközpont – csak addig érdekes számára,
amíg benne van az állandó változás lehetôsége, a felemelkedés
és a hanyatlás esélye.
Az alkotó bízik abban, hogy a tér, a térben a szituáció,
felkelti a vásárlók kíváncsiságát, megközelítik a művet,
és benéznek a doboz-lakásba, hogy rákérdezzenek: mi
is ez?