Szobotka Imre (1890–1961) festői pályája – az első világháború előtt – Párizsban bontakozott ki. A budapesti Iparművészeti Iskola elvégzése után 1910-ben érkezett a francia fővárosba, ahol a Metzinger és Le Fauconnier vezette La Palette festőiskolában tanult. Szobotkára nagy hatással volt az 1911-es Salon des Indépendants kiállításon a kubisták terme, akikkel 1913-ban és 1914-ben már maga is együtt szerepelt, s különösen büszke volt arra, hogy felfigyelt képeire a kubizmus teoretikusa, Guillaume Apollinaire. Szobotka nem a színredukciós, formaanalízist végrehajtó „tudományos” kubizmushoz, hanem az irányzat tér- és idősíkokat szintetizáló, az erőteljes színhasználatot megőrző, orfikus vonalához kapcsolódott. Az első világháború kitörésekor internálták a Bretagne félsziget egyik kis falujába, Saint-Brieuc-be. Itt készítette el Paul Claudel 1912-ben megjelent Kinyilatkoztatás (L’annonce faite à Marie) misztériumdrámájának illusztrációit, kubista tanulmányainak kiérlelt képi összefoglalásait. Szobotka 1919-ben a forradalmak utáni Magyarországra hazatérve bekapcsolódott az itthoni művészeti életbe, rendszeres szereplője lett a legkülönfélébb kiállításoknak. Kubista korszaka alapján számon tartott művésze az avantgárd törekvéseknek, így például 2000-ben nemzetközi összefüggésben szerepelt a párizsi Musée d’art moderne École de Paris kiállításán, 2002 tavaszán pedig a Párizsi Magyar Intézet mutatta be Claudel-illusztrációit. Jelen kiállítás a Magyar Nemzeti Galéria által nemrég megvásárolt sorozat bemutatója, amelyet a művész korabeli műveivel egészítettek ki. (Szücs György)