Megváltozott a kép pozíciója, de kérdés maradt, hogy ezzel együtt a fogalma is ki van-e téve a változásnak? … (a képek) „misztikus” élményen túli jelentősége abban rejlik, hogy generációk hosszú sora számára biztosítják a valóság, vagy inkább a valóság ideájának jelenlétét, a szentséget, egyben a reményt, hogy az ember és valóság szoros kapcsolata nem csak a múltban volt lehetséges(….) A valóság szeretete és a tőlünk független létezésébe vetett hit, valamint a megismerése során felhalmozott tudás vezet a mesterséghez: Az a tudás, ami a festészet évszázadainak tanulsága. Ostobaságnak, sőt önpusztításnak tűnnek a XX. századra sok tekintetben jellemző, az Újdonság és/vagy az Én bűvöletéből fakadó utak, „úton levések”, amelyek mind a múlt eltörlésén át vezetnek az éppen aktuális divathoz. A hit csorbítása – úgy látszik – a képet is csorbítja. (Losonczy István)