A neoavantgárd mozgalom magyarországi képviselői radikálisan új eszközökkel vitték tovább a klasszikus modern hagyományát. Noha csak ritkán állíthattak ki, újra és újra betiltották, és sokszor értetlenkedve fogadták őket, mégis sikerült utat törniük a nyilvánossághoz. A Collegium Hungaricum Berlin kiállítása a magyar neoavantgárd Németországhoz kötődő művészeinek munkáiból válogat.
Progresszív visszacsatlakozás a klasszikus avantgárdhoz, új absztrakció: a nem hivatalos magyar képzőművészet az 1960-as évek elejétől, miközben újra fölfedezte a századelő avantgárd mozgalmait, egyszerre kereste a megszakadt hagyomány továbbvitelének útjait és a nemzetközi irányzatokhoz való kapcsolódás lehetőségeit.
A „második nyilvánosság” alkotói a képzőművészet hagyományos műfajait meghaladó programmal jelentkeztek, munkáikat a megújulás igényének progresszív attitűdje, a művészeti gyakorlat formai, technikai és elméleti útkeresése határozta meg – éles ellentétben a hivatalosan propagált szocialista-realista, illetve az 1960-as évektől szocialista modern művészetfelfogással.
„Az avantgárd (…) minden művészeti ágban egyszerre érzi otthon magát” – fogalmaz Beke László, a korszak meghatározó művészettörténésze. És „nem csak művészeti irányzat, hanem életforma” – folytatja Papp Tibor tipográfus-író, a Magyar Műhely című párizsi avantgárd folyóirat egyik alapítója.
A Collegium Hungaricum Berlin kiállítása e gondolatok jegyében válogat a neoavantgárd Németországhoz kötődő magyar művészeinek munkáiból. A kiállított művek – festmények, grafikák, fotók, film- és videómunkák – a 20. századi magyar művészet egyik meghatározó időszakát bontják ki a berlini közönség előtt.
Kiállító művészek: Altorjay Gábor, Attalai Gábor, Bak Imre, Baksa-Soós János, Bálint Endre, Bódy Gábor, Csáji Attila, Fajó János, Ficzek Ferenc, Frey Krisztián, Hajas Tibor, Harasztÿ István, Hencze Tamás, Kassák Lajos, Kocsis Imre, Konok Tamás, Kósza Sipos László, Kovács Attila, Ladik Katalin, Lakner László, Maurer Dóra, Méhes László, Nádler István, Perneczky Géza, Pinczehelyi Sándor, Tót Endre, Vimmer Katalin (Ro.Ka.Wi.)
Kurátor: Sípos László