Mara Mattuschka bolgár származású, Bécsben élő művész szürrealisztikus kisérleti filmjeivel és performance-aival vált ismertté a művészeti szcénában, ám olajfestményeket is készít, amelyeket a budapesti Knoll Galériában prima vera icona címmel állít ki. Az utóbbi a „primavera” [tavasz] és a „vera icon” [Krisztus igazi képmása] kifejezések összevonásával jött létre, s mind ironikusan, mind komolyan értelmezhető, épp mint az ábrázolt nőalakok, amelyek kiindulópontja a művész saját képmása. Ám Mara Mattuschka műveiről így nyilatkozott: „Munkáimat nem örarcképeknek szánom. Önmagam által csak az alkalmat ragadom meg. Modellként használom magam, de csak – általános értelemben – egy testnek, egy arcnak szánom: bárki lehetne. A nőt, a férfit, a gyermeket ábrázolom, s ebben az értelemben képeim performativak, s ahogy egy színész sem azonos az általa megjelenített figurával, így a képeken megjelenő személy sem azonos Mara Mattuschkával…“ (részlet Elisabeth Klocker 2007-ben publikált interjújából.) A többnyire meztelen testeket extrém módon közelről ábrázolja, s erősen deformáltan, elfordulva jeleníti meg. Filmes látásmódja – a kamera-használat nyomán elképzelhető perspektíva – érvényesül festményein is, amelyeken mindig szerepet játszik. Láthatjuk két fotel között extatikusan táncolva, vagy pedig tollboával, máskor elegáns cipőben. Ezek a tárgyak olyan asszociációkat ébresztenek, amelyek még nyitott történetekhez vezetnek. Mara Mattuscka képei nemcsak filmes munkáinak technikai tanulságait viszik tovább, hanem egyúttal egy markáns festészeti hagyományba is illeszkednek, amelyet a kortársak közül Maria Lassnig, az expreszionisták közül Ernst Ludwig Kirchner, Max Beckmann, Otto Dix nevével jelölhetünk meg.