Az Art+Text Budapest örömmel mutatja be a Meghosszabbított kubizmus című különleges kiállítását: az elveszett magyar kubizmusnak és konceptuális örökségének szentelt vizuális esszét a Bedő Házban.
A Meghosszabbított kubizmus kiállítást egy kubista szoborfejről szóló kortárs fotós projekt inspirálta. A fiatal fotós-képzőművész, Puklus Péter (1980) az amszterdami Unseen fotóvásár 2015-ös reklámkampányaként készítette el ezt a sorozatot. A projekt középpontjában egy interneten talált, név nélküli, fekete-fehér kubista portré újrateremtése áll. A szoborról időközben kiderült, hogy Csáky József elveszett Fej című plasztikája, ami 1914-ben megjelent a kubista folyóirat, a Montjoie! címlapján. Puklus gipszből újraöntötte az eredeti fejet, belefogalmazva saját arcvonásait is. A szobor egyik verzióját színesre festette és lefotózta műtermi környezetben, a fehér változatot pedig RGB lámpákkal megvilágítva kiállította Amszterdamban, majd lerombolta az Unseen vásár végén. „Ez egy szobrászi önarckép – mondta Puklus az Unseen vásár magazinjában megjelent interjúban –, ami olyan fotón alapul, amibe belebotlottam egyszer a neten. Maga a plasztika elveszett, csak a fénykép maradt fent róla. Valahogy belelátom magamat ebbe a száz éves szoborba.” A kiállított képek és objektek mind Puklus jelenleg is készülő, The Epic Love Story of a Warrior (2011—2015) című új sorozatának a részei, ami egy képzeletbeli, 20. századi, közép-európai hős történetét illusztrálja.
Miközben Puklus saját, fotóalapú kubista sztoriját boncolgatta, addig magyar művészettörténészek, Barki Gergely és Rockenbauer Zoltán elkezdték vizsgálni a magyar kubizmus alig ismert történetét (Barki Gergely: Az elveszett magyar kubizmus. Artmagazin 2015/6.). Létezett ugyanis Párizsban egy komoly magyar kubista társaság az első világháború előtt. Réth Alfréd (aki később az Abstraction-Création ismert absztrakt festője lett), Csáky József (az egyik első kubista szobrász) és Miklós Gusztáv (később népszerű art deco szobrász Párizsban) alkották ennek a társaságnak a magját. Hozzájuk csatlakoztak olyan fiatal festők, mint Szobotka Imre vagy Farkas István. Majd mindannyian tanultak a kubisták szabadiskolájában, a La Palette-ben és szerepeltek a párizsi kubista mozgalom kiállításain. Csáky is járt a La Palette-be, dolgozott a híres Le Ruche műteremházban, tagja volt a Section d’Or csoportnak, kubista szobrai szerepeltek az Salon d’Automne kiállításain és a Montjoie! folyóirat hasábjain.
A Meghosszabbított kubizmus bemutatja a magyar kubizmus két „végpontját”, Puklus friss konceptuális fotóprojektjét és eredeti műveket a klasszikus avantgárd mestereitől, többek között Csáky Józseftől és Szobotka Imrétől. Az egykori Bedő Gyűjtemény is megidéződik egy kubista mű erejéig, valamint az „újrahasznosított kubizmus”: 1945 utáni művek a szocmoderntől a 70-es évek koncept artjáig.