FORGÁCS Péter | „Megtörtént, holott nem követtem el…”
Megnyitó: 2015. február 13, péntek, 18 óra
A kiállítást megnyitja: RÉNYI András, művészettörténész és esztéta
és FERENCZ Győző, irodalomtörténész, a SZIMA elnöke
Cím: MOLNÁR ANI GALÉRIA, 1088, Budapest, Bródy Sándor u. 22.
Megtekinthető: 2015. április 10-ig, keddtől péntekig 12 és 18 óra között
„….és nem történt meg, holott elkövettem.”
/Pilinszky János/
Az idézet Pilinszky János ‘Merénylet’ című verse, mely tömören mégis sokatmondóan jeleníti meg a paradox bűnhődés megkettőződő, tehetetlen állapotát, ami Forgács Péter kiállításán is központi szerephez jut. A galéria terei egy laboratóriumi installáció színhelyévé válnak, ahol egy pszichológiai folyamatot vizsgálhat meg a látogató mikroszkopikus közelségből.
A művész munkáit privát fotók és szövegek kísérik, melyek egy közeli tragikus eseményre utalnak, amely meghatározta a művész kiállítás koncepciójának radikális átalakulását. A műalkotásokon túl maga a folyamat is „kiállításra” kerül; a személyes anyagok által kialakított bensőséges térben végighaladva átélhetővé válik a folyamat melyet a művész közeli barátja, Pierre Vanier öngyilkossága idézett elő.
Forgács többsíkú, autobiografikus elemeket tartalmazó panorámaképei egyszerre intim, valóságos és mégis torzult, hiányokkal és kubista téri-dő formákkal tűzdelt világot mutat be. A fotókon ábrázolt töredezett, személyes tér összhangban áll az installáció koncepciójával.
A nagyteremben kiállított alkotások objektszerű festmények személyessé alakított változatai. A művész ‘talált’ keretezett festményeket társít privát fotókkal. A létrejött művekben a személyes és személytelen között feszülő ellentét, a műalkotás tárgyiasítása, újra felhasználása és alárendelése egy narratívának többszörös értelmezési felületet alakít ki.
A tárlat munkái három szálon futnak, három különböző narratívát fejtenek ki, melyek szövevényes összefüggésben állnak egymással. A ‘Pierre’s Lentil Soup (Swansong) [Tim Nugent-Head], a ‘Pierre & Pierrot’ című írás [Forgács Bálint] illetve a Pierre által mondott Baudelaire versek strukturálják az installáció három terét. Az érzékeny szövegek és intim fotók fokozatosan tárják fel a traumatikus eseményt, vezetik feldolgozását vagy éppen annak lehetetlenségét. Az installáció fókuszában egy videó áll, melyet a három szöveg kísér, ezzel többszintű olvasatát hozva létre a filmen látható eseménynek, absztrahálva annak jelentését.
A laboratóriumi séta során értelmet nyer a különböző technikával készült műalkotások közötti kapcsolatrendszer, mely egyszerre mutat be részleteiben az eseményt és annak absztrakt, filozofikus konnotációit. Az installáció az egész kiállítótérre kiterjed, és a megemlékezés, gondolkodás és megértés helyszínévé alakítja azt.
Forgács Péter (1950) független film- és videóművész, az 1983-ban alapított Privát Fotó és Film Archívum vezetője. Rendszeresen állít ki neves nemzetközi és hazai kortárs művészeti intézményekben többek között a Getty Múzeum-ban, a Bozar-ban, illetve októberben nyílt és március 22-ig látható egyéni kiállítása a Museum of the City of New York (New York Városi Múzeum)-ban ‘Letters to Afar (Levelek a távolba)’ címmel. Számos jelentős nemzetközi művészeti eseményen is részt vett, többek között 2009-ben Forgács képviselte Magyarországot a Velencei Biennálén a Col Tempo- The W. Projekt című munkájával. Alkotásai olyan nagy presztízsű gyűjteményekben találhatóak meg, mint a MoMA vagy a Pompidou.