Csoportos kiállítás
Az FKSE 2020/MMXX éves kiállításának kiindulópontja egy könyv és egy kérdés. A könyv a Nem kacsák vagyunk egy tavon, hanem hajók a tengeren. Független művészeti helyek Budapesten 1989-2009, amely egyfajta áttekintést és metszetet ad a rendszerváltás utáni független művészeti tér első 20 évéről. A kacsáskönyv most tíz éves. Az elmúlt tíz évben a szcéna formálódása hasonlóképpen kiszámíthatatlan volt, mint a rendszerváltást követő húszban – törékenysége és sérülékenysége pedig sokkal nyilvánvalóbb. Kérdés, hogy kísérletet tehetünk-e az elmúlt tíz év áttekintésére? Lehetséges-e egyben látni ezt a tíz évet? És releváns-e az FKSE nézőpontjából, akár szubjektíven reflektálni rá? Egyáltalán: gondolhatunk-e az elmúlt tíz évről „valamit” közösen? És kik azok a mi?
A közös gondolkodás legfontosabb része: egy szubjektív archívum. Az archívumképzésben bárki részt vehetett az FKSE junior és senior tagok közül.
Ennek építése március elején indult, majd a járványügyi helyzet miatt pihentek a közös gondolatok, és várták, ahogy mindannyian, hogy mi lesz a sorsuk. Kihullanak vagy mégiscsak a közös gondolkodás részévé válhatnak. Az archívum művekből, szövegekből, helyekből, motivációkból és tapasztalatokból áll: olyan gondolatokat integrál, amelyeket az FKSE tagok fontosnak, tanulságosnak, kritikusnak, jellemzőnek, inspirálónak, gondolkodásra és alkotásra késztetőnek tekintettek az elmúlt tíz évben. Ezek a művek, helyek, szövegek és gondolatok adják az MMXX időkapszula kiindulópontját is. Ez az archívum és az időkapszula adják a kiállítás gerincét. Létrehozásába újabb partnerek és alkotók léptek be.
A kiállítás eredeti elképzelése és a gyakorlati megvalósítás egycsapásra váltott tempót és léptéket a tavaszi karantén és a nyári karantén-hangulat hatására. Az egyetlen, ami biztos volt, hogy a hétköznapokat mélyen alakította a megváltozott élet. Mindezek ellenére szükség van éves kiállításra. A folytatáshoz az archívum és az időkapszula is megfelelő kifejezési formának tűnt.
Maradt tehát a közösség, és maradt a műfaj. Nagyjából ötven résztvevő és egy kapszula. És persze továbbra is a kérdések: jelenthet-e egy szubjektív archívum közös alapot és keretet az együtt gondolkodásra? Hogyan változtatja meg a munkát a résztvevőkkel kialakított intenzív, személyes és diszkurzív kapcsolat – az eredetileg tervezett workshopok, beszélgetések, viták és olvasószemináriumok – teljes hiánya? Pótolhatja-e mindezt egy közös alkotásként felfogott kiállítás? Játsszunk el a gondolattal, hogy igen.
Az MMXX időkapszula központi eleme e galériatérben elhelyezett FKSE makett, egy kvázi kapszula: ebben „látható” az éves kiállítás. Mindezt a galériatér falain a szubjektív archívumból létrehozott kontextus keretezi: egy különös könyvtár és képtár, két gondolati térkép.
A projektben résztvevő FKSE tagok: Asztalos Zsolt, Beöthy Balázs, Bori Om, Czank Ninetta, Czene Márta, Cserna Endre, Don Tamás, Felsmann István, Fischer Judit, Fusz Mátyás, Frazon Zsófia, Győri Blanka, Hajdú Levente, Hegyi Dóra, Hitka Lili, Káldi Katalin, Kárpáti János Iván, Kocsi Olga, Kovács Kristóf Mihály (Sajnos Gergely); helyszínelő, Kovács Olívia, Lázár Dóri, Lendeczki Kinga, Lődi Virág, Menesi Attila, Mécs Miklós, Mézes Tünde, Molnár Judit Lilla, Mucsi Emese, Nemes Csaba, Orbán György, Pető Hunor, Regős Benedek, Simon Zsuzsanna, Soós Kata, Sós József Süveges Rita, Szabó Eszter, Szemző Zsófia, Tibor Zsolt, Tillmann Hanna, Thury Lili, Váczi Lilla, Varju Tóth Balázs
FKSE makettben kiállítók: Asztalos Zsolt, Beöthy Balázs, Bori Om, Czank Ninetta, Czene Márta, Cserna Endre, Don Tamás, Felsmann István, Fusz Mátyás, Ganz Albert, Győri Blanka, Hajdú Levente, Káldi Katalin, Kárpáti János Iván, Kovács Olívia, Lázár Dóri, Menesi Attila, Mécs Miklós, Mézes Tünde, Molnár Judit Lilla, Nemes Csaba, Orbán György, Regős Benedek, Simon Zsuzsanna, Soós Kata, Süveges Rita, Szabó Eszter, Szemző Zsófia, Tibor Zsolt, Tillmann Hanna, Váczi Lilla
közreműködő művészek: Hegedűs Fanni, Füredi Tamás (külön köszönet: Zalavári András)
külön köszönet / támogatók: MODEM – Modern és Kortárs Művészeti Központ, Debrecen; Summa Artium Kultúratámogató Magánalap
kurátorok: Frazon Zsófia etnográfus és Kovács Kristóf (Sajnos Gergely) helyszínelő
grafika/arculat: Kazsik Marcell
A kiállítótérben és az FKSE belső tereiben kérünk titeket, hogy viseljetek maszkot vagy az arcot és orrot eltakaró kendőt, valamint fokozottan figyeljetek az egészségügyi előírások betartására.
Együttműködéseteket köszönjük! (FKSE)
—–
MMXX / ARCHIVE / TIME CAPSULE
The starting point for the FKSE 2020/MMXX annual exhibition is a book and a question. The book is We are Not Ducks on a Pond but Ships at Sea. Independent Art Initiatives, Budapest 1989-2009, which provides a kind of overview and segment of the first twenty years of the independent art scene after the system change. The duck-book is already ten years old. Over the past ten years, the formation of the scene has been just as unpredictable as it was in those twenty years after the system change – and its fragility and vulnerability are much more evident. The question is, can we make an attempt to review the past ten years? Is it possible to see these ten years as a whole? Moreover, is it relevant from the point of view of FKSE to even reflect on it subjectively? In fact: can we think of „something” together over the past ten years? And who are we?
The most important part of common thinking is a subjective archive. Anyone from the FKSE junior and senior members could take part in creating the archive.
The process got started at the beginning of March, however, due to the epidemiological situation, common ideas rested and waited as we all wondered what their fate would be. They would fall away or become part of the common thinking after all. The archive consists of artworks, texts, places, motivations and experiences: it integrates ideas that FKSE members have considered important, instructive, critical, typical, inspirational, thought-provoking and creative over the past ten years. These works, places, texts and ideas serve as starting point for MMXX time capsule. This archive and time capsule provides a crucial part of the exhibition. During the creative process, new partners and artists joined.
The original idea and practical implementation of the exhibition changed the pace and scale in one fell swoop under the influence of spring quarantine and summer quarantine atmosphere. The only thing that was certain was that everyday life was deeply shaped by the changed life. Despite all this, an annual exhibition is needed. For the sequel, the archive and the time capsule seemed an appropriate form of expression.
So what remained was the community and the genre. Approximately fifty participants and a capsule. And of course the questions: can a subjective archive serve as base and frame for common thinking? How does the complete lack of intense, personal and discursive contact with participants – originally planned workshops, conversations, discussions and reading seminars – change the work? Can this all be replaced by an exhibition perceived as a joint work? Let us play with the thought that it can.
The central element of the MMXX time capsule is an FKSE model placed in this gallery space, a quasi-capsule: this is where the annual exhibition is „visible”. All this is framed by the context created from the subjective archive on the walls of the gallery space: a peculiar library and gallery, two mind maps.
FKSE members involved in the project:
Zsolt Asztalos, Balázs Beöthy, Om Bori, Ninetta Czank, Márta Czene, Endre Cserna, Tamás Don, István Felsmann, Judit Fischer, Mátyás Fusz, Zsófia Frazon, Blanka Győri, Levente Hajdú, Dóra Hegyi, Lili Hitka, Katalin Káldi, János Iván Kárpáti, Olga Kocsi, Kristóf Mihály Kovács (Gergely Sajnos); CSI, Otília Kovács, Dóri Lázár, Kinga Lendeczki, Virág Lődi, Attila Menesi, Miklós Mécs, Tünde Mézes, Judit Lilla Molnár, Emese Mucsi, Csaba Nemes, György Orbán, Hunor Pető, Benedek Regős, Zsuzsanna Simon, Kata Soós, József Sós, Rita Süveges, Eszter Szabó, Zsófia Szemző, Zsolt Tibor, Hanna Tillmann, Lili Thury, Lilla Váczi, Balázs Varju Tóth
Zsolt Asztalos, Balázs Beöthy, Om Bori, Ninetta Czank, Márta Czene, Endre Cserna, Tamás Don, István Felsmann, Judit Fischer, Mátyás Fusz, Zsófia Frazon, Blanka Győri, Levente Hajdú, Dóra Hegyi, Lili Hitka, Katalin Káldi, János Iván Kárpáti, Olga Kocsi, Kristóf Mihály Kovács (Gergely Sajnos); CSI, Otília Kovács, Dóri Lázár, Kinga Lendeczki, Virág Lődi, Attila Menesi, Miklós Mécs, Tünde Mézes, Judit Lilla Molnár, Emese Mucsi, Csaba Nemes, György Orbán, Hunor Pető, Benedek Regős, Zsuzsanna Simon, Kata Soós, József Sós, Rita Süveges, Eszter Szabó, Zsófia Szemző, Zsolt Tibor, Hanna Tillmann, Lili Thury, Lilla Váczi, Balázs Varju Tóth
Exhibiting in the FKSE model:
Zsolt Asztalos, Balázs Beöthy, Om Bori, Ninetta Czank, Márta Czene, Endre Cserna, Tamás Don, István Felsmann, Mátyás Fusz, Albert Ganz, Blanka Győri, Levente Hajdú, Katalin Káldi, János Iván Kárpáti, Otília Kovács, Dóri Lázár, Attila Menesi, Miklós Mécs, Tünde Mézes, Judit Lilla Molnár, Csaba Nemes, György Orbán, Benedek Regős, Zsuzsanna Simon, Kata Soós, Rita Süveges, Eszter Szabó, Zsófia Szemző, Zsolt Tibor, Hanna Tillmann, Lilla Váczi
Zsolt Asztalos, Balázs Beöthy, Om Bori, Ninetta Czank, Márta Czene, Endre Cserna, Tamás Don, István Felsmann, Mátyás Fusz, Albert Ganz, Blanka Győri, Levente Hajdú, Katalin Káldi, János Iván Kárpáti, Otília Kovács, Dóri Lázár, Attila Menesi, Miklós Mécs, Tünde Mézes, Judit Lilla Molnár, Csaba Nemes, György Orbán, Benedek Regős, Zsuzsanna Simon, Kata Soós, Rita Süveges, Eszter Szabó, Zsófia Szemző, Zsolt Tibor, Hanna Tillmann, Lilla Váczi
Contributing artists:
Fanni Hegedűs, Tamás Füredi (special thanks to: András Zalavári)
Fanni Hegedűs, Tamás Füredi (special thanks to: András Zalavári)
Special thanks to / Sponsors: MODEM – Modern and Contemporary Arts Centre, Debrecen; Summa Artium Cultural Support Private Fund
Curators: Zsófia Frazon etnographer and Kristóf Kovács (Gergely Sajnos) CSI
Graphics/Image: Marcell Kazsik
For our common protection, we ask you to wear a mask or a scarf that covers your mouth and nose in the gallery space and common spaces of FKSE and pay special attention to keeping the general health regulations.
Thank you for your cooperation! (FKSE)
Thank you for your cooperation! (FKSE)