Megnyitó | opening: 2019/11/15 (PÉN/FRI), 19:00
Látogatható | on view: 2019/11/16 – 12/30
kiállító művészek | exhibiting artists : Louis Henderson, Keresztes Zsófia, Birthe Leemeijer, The Otolith Group, prokaryote precariat, Sissel Marie Tonn
Kurátor | curated by: Szalipszki Judit
A kiállítást megnyitja | opening remarks by: Nemes Z. Márió, költő, kritikus, esztéta | poet, critic, aesthete
A Nedves hálózatok című kiállítás olyan művészi megközelítéseket sorakoztat fel, melyek a vízen mint matérián és kulturális metaforán keresztül vizsgálnak különféle, a vízben sűrűsödő erőviszonyokat és aktusokat. Egy olyan helyzetet teremt, amelyben magunk mögött hagyhatjuk azt a meglehetősen antropocentrikus elképzelést, hogy a víz csupán élettani szempontból elengedhetetlenül szükséges, „éltető anyagunk”, kiaknázandó erőforrás. Ellenben hozzásegíthet ahhoz, hogy úgy tekintsünk rá, mint egy, ha nem is tudattal, de mindenképp emlékezettel rendelkező dologra, amely összekapcsol, bensőséges, és szoros kapcsolatba rendez bennünket másfajta, akár térben és időben tőlünk távol lévő létezőkkel.
A kiállítás az Astrida Neimanis feminista filozófus által bevezetett hidrofeminizmus elméletét tekinti kiindulópontjának. A hidrofeminista logika a testet olyan, nagyrészt vízből álló dologként („vízlényként”), nyitott entitásként határozza meg, amelyet a bár első látásra a külső valóságtól majdhogynem hermetikusan elzáró, voltaképpen sokkal inkább porózus membránként viselkedő bőr határolja le és választja le a külvilágtól. Ez a belátás pedig újragondolásra késztet bennünket azzal a nyugati metafizikai hagyománnyal szemben, amely az emberi testet zárt egészként határozza meg. A víz folyamatosan ki- és befelé közlekedik testeinkben, nemcsak alapvető biológiai funkcióink (lélegzés, ivás, evés, ürítés), de érzelmi reakcióink (sírás, nevetés, izgalom, izzadás) következtében is. Mivel a bolygón megtalálható vízmennyiség állandó, így ezeken a zsigerien testi és intim folyamatokon keresztül voltaképpen globális rendszerekbe kapcsolódunk be – hiszen a sejtjeinket kitöltő, az ereinkben és könnycsatornáinkon átáramló, pórusainkon kiszüremkedő, lehelet formájában kipárolgó folyadék végső soron az atmoszférába jut, bekerül a folyókba, tengerekbe és óceánokba torkollik, szigetek partjait mossa, és folytonos áramlásban kapcsolódik össze másfajta organizmusokkal (és kerül vissza további szervezetekbe). A víz egyfajta archívumként őrzi meg azokat az érzelmeket, testeket, anyagokat, tárgyakat és mozgásokat, amelyeken áthaladt, és amelyek áthaladtak rajta. Ez utóbbi gondolat pedig egy újfajta társadalmi, ökológiai és politikai tudatosság, illetve felelősség gondolatát is felvetheti.
Támogató: NKA, Magyarország Hágai Nagykövetsége, Honfi Zsolt, Káli Kövek
—
The exhibition presents artistic approaches that examine the manifold power relations and processes concentrated in water as a material and as a cultural metaphor. The exhibition also aims to create a situation where we can leave behind the rather anthropocentric idea that water is merely a physiologically vital material, a resource to be exploited and rather consider it as something that can be regarded as an entity with a memory of its own and a substance that bounds us together in an intimate and tight network of other beings, that might even be far from us in space and in time.
The exhibition draws on the theory of hydrofeminism recently introduced by feminist philosopher Astrida Neimanis. The hydrofeminist logic defines the body as a largely water-based entity that, we may think, is almost hermetically obstructed by the external reality, while in fact our skin behaves more like a porous membrane that only delimits and separates it from the outside world – this insight makes us rethink the Western metaphysical tradition that determines the human body as a closed being. Water is constantly moving in and out of our bodies, not just by our basic biological functions (breathing, drinking, eating, urinating), but also as a consequence of our emotional reactions (crying, laughter, excitement). Since the amount of water found on the planet is constant, we are in fact connected to global systems through these visceral and intimate processes – since the fluid that fills our cells, that flows through in our veins and tear-ducts, that seeps through our pores, that is breathed out into the atmosphere meanders into rivers, flows into the seas and oceans, washes the coasts of islands and connects with other organisms in a continuous flow (and returns to and enters into other bodies and things). Water is the matrix that mediates people into a network shared with other entities – hence the idea of interpreting human beings in isolation from other species is difficult to sustain. According to the hydrofeminist onto-logic (and thus subverting an anthropocentric way of thinking), we are merely participants of the constantly wavering, surging, pulsating cycles inhabited by human and more-than-human entities. And water, as an archive, preserves the emotions, the bodies, the objects, and the movements that have passed through it and that it has passed through. This latter thought may also evoke the idea of a new kind of social, ecological and political kinship, awareness or responsibility.
Supported by: National Cultural Fund of Hungary, the Embassy of Hungary in the Hague, Zsolt Honfi, Káli Kövek