A mintegy 350 műtárgyat számláló gyűjtemény egyes szegmensei pillanatképet adhatnak a rendszerváltás és a hidegháború kulturális és politikai öröksége mentén zajló társadalmi átalakulásokról, a művészet és a művészlét önreflektív és egzisztenciális kérdéseiről, de több, nagy volumenű alkotás járja körül a természet világvégi krízisét és a kollapszizmus disztópiáit is.
A kollektív történelmi, politikai és kulturális örökségekre irányuló reflexiók mellett a gyűjtemény egy másik jelentős részét képezi a geometriához és matematikához köthető absztrakt gondolatiság lepárlását visszhangzó alkotások csoportja is. A gyűjteményben található jelentős középgenerációs és fiatal művészek munkái a geometrikus absztrakció és a konceptuális festészet hagyományai mellett olyan korszakos intézmények szellemiségét és mozgalmi lendületét is visszhangozzák, mint a 20. század művészetét alapjaiban meghatározó Bauhaus. A társadalmi, politikai tények és összefüggések absztrahálásának egy harmadik jelentős csoportját pedig a közép-keleteurópai modernitás esztétikájának örökségére fókuszáló, építészettel és urbanisztikával összefüggésbe hozható objektek és kísérleti fotográfiák jelentik. Az egyes alkotók szubjektív és objektív hivatkozásaik mentén nem csupán jövőhöz kapcsolódó történeteket vizionálnak, hanem a történelmi és közéleti kérdésekre reflektáló művek és projektek révén a társadalmi ügyekkel kapcsolatos véleménynyilvánítás és állásfoglalás lehetőségét is megragadják.
Csákány István a kiállítás címét is adó betonplasztikája Örökségünk (Our Heritage) címmel a 20. századi képzőművészet egyik emblematikus művére, Bruce Nauman amerikai művész 1966-ban bemutatott Hand Circle című függesztett körplasztikájára tett reflexió. A kompozíciós séma átvételén túl Csákány az eredeti mű üzenetét is továbbgondolta és a megkövült kézfejeket egy halotti koszorú alkotórészeivé tette, ezzel is utalva a művész(et) után hátramaradó „hagyaték” társadalmi jelentőségére. A művész(et) és a kollektív örökség arctalansága között félúton pedig fontos mérföldkövet jelent a műgyűjtő és gyűjteménye, amely nem csak a szubjektív mindennapok részeként és a megértés zálogaként, hanem a társadalom és a művészet történetének jelentős látleleteként marad örökül az utókor számára. A Balázs-Dénes Gyűjtemény anyagából a technikai és műfaji megkötések nélkül kiválasztott darabok betekintést engednek a gyűjtők által formált „örökségbe”, amelyen keresztül ízelítőt kaphatunk a hazánkban és a régióban élő és alkotó kortársakat foglalkoztató társadalmi, történeti és művészettörténeti reflexiók „örökségéből”.
Kiállított művészek: Albert Ádám, Bak Imre, Agata Bogacka, Borsos Lőrinc, Csákány István, Erdély Miklós, Fodor János, Gosztola Kitti, Vladimír Houdek, Anna Hulačová, Jovánovics György, Káldi Katalin, Kaszás Tamás, Keresztesi Botond, Kis Varsó, Kokesch Ádám, Komoróczky Tamás, Körösényi Tamás, Kútvölgyi-Szabó Áron, Agata Kus, Lakner Antal, Lakner László, Nicolás Lamas, Mark Manders, Maurer Dóra, Molnár Zsolt, Anne Neukamp, Ősz Gábor, Sugár János, Szemző Zsófia, Tranker Kata, Jiří Thýn
Q CONTEMPORARY
1062, Budapest, Andrássy út 110.
+361 279 0455