A kiállítás Máday Norbert műgyűjtő korábban a magyar közönség számára ismeretlen, egyedülálló 19. századi metszet-gyűjteményéből mutat be válogatást.
Máday Norbert műgyűjtő majdnem két évtizede kutatja és gyűjti azokat a magyar ’48-as relikviákat, melyek a hazai közgyűjtemények helyett sajnos többnyire az európai műkincspiacokon lelnek gazdára. Máday Norbert az első, s máig az egyetlen szenvedélyes gyűjtő, aki értékes magángyűjteményét szinte kizárólagosan a magyar kulturális örökség relikviáinak, azon belül is leginkább az 1848-49-es szabadságharc még föllelhető tárgyi emlékei, köztük különleges litográfiák vásárlásával hozta létre.
A litográfia a 18. század végén született, a 19. században uralkodóvá vált grafikai eljárás, melyből 1904-ben megszületett az egész világon gyorsan elterjedő ofszetnyomás. A litográfia a 19. században (a fényképek elterjedését megelőzően) mint ipari termelékenységű sokszorosító eljárás kiadványok, folyóiratok, napilapok, plakátok ezrei illusztrálásának lehetőségét kínálta. A 20. századtól a cink- és alumíniumlemezek, valamint a felületi megmunkálások fejlődése és az ofszeteljárás gazdaságossága a litográfiát háttérbe szorította. Ma a képi művészet magas színvonalú, különleges kifejezőeszközeként tartjuk számon. A 19. századi litográfia legnagyobb mesterei között van Marc Chagall, Manet, Toulouse-Lautrec, Braque és Barabás Miklós is.
A Nagy István Képtárban 2012 márciusában Máday Norbert ötven metszetének, köztük értékes litográfiáknak kiállításával a magyar történelem ezer évének legfontosabb pillanatait, a magyar litográfia különleges alkotásait szeretnénk az érdeklődő közönség elé tárni.