AZ 1974-ben született Páhi a Pécsi Művészeti Szakközépiskolába járt, jelenleg a Moholy–Nagy Művészeti Egyetem videó szakán folytat tanulmányokat. Páhi Péter szabad szellemű, kísérletező, polihisztor típusú művész. Weboldala (http://www.pahifekete.hu) szerint otthonosan mozog a mozgókép, az objekt, a festmény/grafika, a performance, a comics/story-board (képregény és filmes jelenettervezéshez készülő folyamatábra), a mozaik, a land art, és általában a média területén. Műveivel, amelyekre a magas szintű anyagismeret, az igényes kivitelezés és fanyar irónia jellemző, számos kiállításon találkozhatott már a közönség. 1995-től háttér- és karaktertervezőként dolgozik a LoanLand Animációs Stúdiónál, 2001 és 2004 között a Varga Stúdiónál. 2005-től szabadúszó tervező párhuzamosan több produkcióban is (Rófusz Ferenc: Szerencsi fel, Dog’s life, Varga Stúdió: Bosom Pals, Mr. Bean, Studio Quality: Tündér Lala, Teve Club, Ocsar)
Új haverok című kiállításán nyolc tárgyat, mégpedig a művészeti értékeken túl egy-egy gyakorlati funkciót is ellátó szobrot mutat be. A szobrok hulladékból, kidobott eszközök alkatrészeiből készülnek, amelyekhez a művész egyes esetekben további alkatrészeket gyárt. Mindegyik mű ábrázoló jellegű, így könnyen felismerhetjük a modellként szolgáló állatokat vagy egyéb lényeket. Az ábrázolt alakok a Páhi Péterre jellemző ironikus módon olyan tevékenységekre szolgálnak, mint funkcionális gépek, amely cselekedetek reflektálnak az adott figurára (például kacsazsíros kenyeret készítő kacsa, fehér- és vörösbort kínáló szoptatós dajka). A funkció egyes esetekben frázisokra, szólásmondásokra is utal (szalonnasütő kutya).
A Páhi-féle alkotások velejükig humorosak. A gépek frappáns tárgykombinációk, amelyeket szemlélve eszünkbe juthatnak a dadaista és szürrealista tárgyak, tárgykombinációk, és kollázsok. Lois Viktor zenélő gépszobrai a nyolcvanas évekből; vagy akár a dunaújvárosi Móder Rezső szobor-hangszerei is ebbe a műtípusba tartoznak. Ezek a művek (amelyek „költőien” léteznek, mint minden műalkotás), vissza- vagy átlépnek a puszta funkcionalitás világába. A forralt bort készítő vagy éppen pálinkát főző gép identitását és hovatartozását nagyban meghatározza az a tény, hogy egy művészeti bemutatóteremben válnak láthatóvá. A barkácsjelleget ellensúlyozza az igényes kivitelezés, valamint a következetesen végiggondolt és megvalósított koncepció. E koncepció alapján Páhi Péter három évet töltött a „haver”-nek nevezett művek elkészítésével.
Mindenképpen hozzátartozik a művészről való információkhoz az is, hogy Páhi az 1980-as és 1990-es években a dunaújvárosi Uitz Terem pincéjében működő informális művészeti kör összejöveteleit látogatta. Ebben olyan személyek, mint Birkás István, Várnai Gyula vagy Rohonczi István játszottak jelentős szerepet. E három, más-más generációhoz tartozó mester művészetében is jelentős szerepet kap a talált és átalakított tárgy, a képzettársításokat kiprovokáló mellérendeléses technika. Talán nem túlzás állítani azt, hogy lassan kibontakozik előttünk egy „dunaújvárosi iskolának” nevezhető, elemzésre érdemes tradíció.
(Sz.J)
PÁHI PÉTER
1974, Dunaújváros
elérhetőségek
levelezési cím: 2458 Kulcs, Bartók Béla utca 1.
mobil: +36 20 587 4525
e-mail: harcsagyilok@freemail.hu
honlap: http://www.pahifekete.hu
művészeti tanulmányok
1988–1992 Művészeti Szakközépiskola, Pécs
2003– Moholy–Nagy Művészeti Egyetem, Budapest, videó szak
tagság szakmai szervezetnél
2005– az ÚJPART Dunaújvárosi Képző- és Iparművészek Egyesületének tagja
2008– az ÚJPART Dunaújvárosi Képző- és Iparművészek Egyesületének elnökségi tagja
díjak
2002 Dunaújváros Művészetéért Alapítvány Díja
válogatott egyéni kiállítások
2006 Monet Menet – Körút Fesztivál, Budapest (Fekete Noémivel)
dj-vj-főző-mandala – Kortárs Művészeti Intézet, Dunaújváros (Szirtes Jánossal)
2004 Talmitológia – Kortárs Művészeti Intézet, Dunaújváros
Martinász éjszaka – Kortárs Művészeti Intézet, Dunaújváros (Rajcsányi Artúrral)
2003 Bemutató – Kortárs Művészeti Intézet, Dunaújváros (Rostás Zoltánnal)
2002 Egyetlen halas kép se’ – Szivacs Galéria, Dunaújváros
válogatott csoportos kiállítások
2009 Mór 2009 – Szivacs Galéria, Dunaújváros
Green MOME – Ponton Galéria, Budapest
Fejér Megyei Őszi Tárlat – Kortárs Művészeti Intézet, Dunaújváros
Lendületben – E Galéria, Dunaújváros
2008 Virtuális város – Kortárs Művészeti Intézet, Dunaújváros
Festészet napja – E Galéria, Dunaújváros
Raáb Ervin művésztelep kiállítása – Jankovich Kúria kiállítóterme, Rácalmás
Dunaújvárosi tárlat. – Kortárs Művészeti Intézet, Dunaújváros
Sztálinvárosi hölgyikék – E Galéria, Dunaújváros
Átfogó – Írókéz Galéria, Szombathely
2007 Fejér Megyei Őszi Tárlat – Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár
2006 Mozaik 2006 – Kortárs Művészeti Intézet, Dunaújváros
Gyűjtők és gyűjtemények – Kortárs Művészeti Intézet, Dunaújváros
2005 Mikulás tárlat – Kortárs Művészeti Intézet, Dunaújváros
Szegényház (3in1) – Kortárs Művészeti Intézet, Dunaújváros
Király – Snapsz, Budapest
Fejér Megyei Őszi Tárlat – Kortárs Művészeti Intézet, Dunaújváros
2004 Mozaik – Kortárs Művészeti Intézet, Dunaújváros
2003 Busójárás – Újlipótvárosi Klubgaléria, Budapest
2002 Dunaújvárosi Tárlat – Kortárs Művészeti Intézet, Dunaújváros
2001 Fejér Megyei Tárlat – Kortárs Művészeti Intézet, Dunaújváros
Duna a képzőművészetben – Kortárs Művészeti Intézet, Dunaújváros
2000 Őszi Tárlat – Kortárs Művészeti Intézet, Dunaújváros
1998 Kollektív Tárlat – Kortárs Művészeti Intézet, Dunaújváros
1996 Dunaújvárosi Képzőművészek Tárlata – Uitz Terem, Dunaújváros
performansz
2008 Averziós terápia – Kortárs Művészeti Intézet, Dunaújváros (Páhi–Fekete Noémivel)
2004 Alku nincs! – Kortárs Művészeti Intézet, Dunaújváros (Perness Norberttel)
válogatott bibliográfia
Fehérvári Tamás: Kapszulatörténet. In: Kiscsillag Kalendárium (Modern Művészetért Közalapítvány, Dunaújváros, 2006); Fehérvári Tamás: A legifjabb képfajták. In: Acélecset – Művészet az ország közepén (Dunaújváros MJV Önkormányzata, Dunaújváros, 2006);
Készman József: Egy éves a dunaújvárosi Kortárs Művészeti Intézet. (Exindex, 1998);
Nyulasi Zsolt: Ne gondoljunk a halakkal! (Dunaújváros Online, 2002);