Az érdeklődők a francia múzeum közel 50
mezőgazdasági témájú plakátját tekinthetik meg a 19. század végétől az 1960-as
évekig terjedő időszakból. A többségükben kereskedelmi plakátok többféle
szempontból is figyelemre méltóak: egyrészt a reklámnak, a reklámozás
módszereinek, technikájának átalakulásáról mesélnek. Másrészt, mint gazdaság- és
társadalomtörténeti források a francia mezőgazdaság és a francia vidék 20.
századi modernizációjáról szólnak.
A francia plakátok mellé megpróbáltuk
odailleszteni ugyanennek az időszaknak a magyar plakátjait, pontosabban a Magyar
Mezőgazdasági Múzeum gyűjtemények tipikusabb darabjait, mintegy 30 plakátot.
Célunk az volt, hogy a látogatók összevethessék a két eltérő ütemben és módon
fejlődő ország agrárpropagandájának termékeit, és felfedezhessék a hírverés
hasonlóságait és különbözőségeit. Nem meglepő, hogy az 1950-1960-as években volt
a legnagyobb az eltérés a francia és a magyar reklámozási kultúra között. Abban
az időszakban, amikor a két ország gazdasági fejlődése is a leginkább
különbözött egymástól. Amíg Franciaországban a kereskedelmi reklám végig fontos
összetevője volt a propagandának, addig a valódi piaci versenyt nélkülöző
„szocialista” gazdaság nem igényelte a hírverésnek ezt a fajtáját. Fölerősödött
viszont Magyarországon a propagandának korábban is létező
oktató-nevelő-ismeretterjesztő funkciója, ami az 1950-es években kiegészült az
aktuális gazdaság- és társadalompolitika népszerűsítésével.