Havadtői Sámuel, az Egyesült Királyságban született, magyar származású festő-művész három év után ismét Budapesten mutatja be legújabb alkotásait. A Kálmán Makláry Fine Arts-ban nyíló kiállításán megtekinthetőek a művész azon új sorozatának darabjai, amelyekkel a galéria az elmúlt időszakban, több nyugat-európai művészeti vásáron nagy sikerrel képviselte a művészt. Havadtői munkáiért óriási igény mutatkozik világszerte New Yorktól Londonig. Kína legjelentősebb magán múzeuma, a Long Museum éppen a februáry Art14 London art fair-en vásárolt két Havadtői művet gyűjteménye számára, amely a múzeum állandó kiállításában kap helyet.
A nemzetközi kortárs művészet élvonalába tartozó művész 2007 óta készült sorozataiban újraértelmezte a számára legfontosabb nagy elődök emblematikus, ma már ikonikusnak ható műveit. Ihletett merítve, de saját festői nyelvezetét és technikáját alkalmazva ültette át az ő alkotásaikat egy sajátosan Havadtői világba. Az így készült képek a XXI. századból mintegy párbeszédet folytatnak a korábbi mesterekkel. Az első “Hommage” sorozatot Agnes Martin művei hívtak életre, majd a Jawlensky-széria következett. Az utóbbiból a Tel Aviv-i Kortárs Múzeum egyéni kiállítást rendezett 2010-ben.
A Makláry Fine Arts-ban most nyíló tárlat bepillantást enged Havadtői leg-újabb sorazataiba. Egyrészt a 2015-ben Milanóban nyiló kiállítás első darab-jait – Modigliani és Morandi mester munkáit átdolgozó műveket -, másrészt a „REGRET NOTHING” című széria képeit is most láthatja először a magyar közönség.
Szintén a Tel Aviv-i Kortárs Múzeum rendelése indította útjára Havadtői Dis-ney-inspirálta szobrait. Gyermekkorunk kedvenc mesefiguráit idézve a mű-vek a hozzájuk kapcsolódó érzéseinket hívják elő, miközben arra provokálják a nézőt, hogy új viszonyulással nézzen a közhelyre. A szobrok és fest-mények mellett új, installációnak tűnő, csipkével borított ajtókat is láthatunk a kiállításon, melyek keletkezéséről a következőképpen beszél a művész:
“Amikor 1992-ben meglátogattam Claude Picassót, végigvezetett a házban. A második emeleten csodálkozva néztem egy fürdószoba ajtót. Egy eredeti Picasso mestermű volt! Kérdésemre Claude elmondta, hogy egy gyűjtő ren-delte édesapjától, de végül mégsem vette meg, ezért ő helyezte el a saját házában. Ezt az ajtót látva Basqiat és Haring is festett ajtókat neki. Ezek az ajtók nagy hatással voltak rám. Először egy Haring közös projekten, most pedig egy más formában magamnak is felhasználtam ezt az ötletet.”
Barbara Graustark, a The New York Times Pulitzer-díjas művészeti főszerkesztője szerint Sámuel munkái által szembetűnővé válik az őszinteség és csalárdság közötti hajszálvékony elválasztó vonal s mindvégig arra törekszik, hogy porrá zúzza megszokott szem-léletmódunkat. E gondolatokat a Havadtőiről néhány hónapja magyar, angol és olasz nyelven megjelent könyvben is olvashatjuk.
Havadtői pályája során intellektuális, művészi és baráti kapcsolatba került többek között Andy Warhollal, Keith Haringgel, George Condóval és Donald Baechlerrel, s a mai napig szoros kapcsolatot tart a kortárs New York-i művészeti élettel. Havadtői két műve is elkelt a tavaly novem-berben rendezett New York-i Sotheby’s kortárs művészeti árverésén. Havadtői néhány alkotása az Andrássy úti Il Bacio di Stile áruházban szabadon megtekinthető olyan művészek munkái mellett, mint Grayson Perry, Marina Abramović, André Kertész és Martin Munkácsi.