GB Hipotézis | Szarka Péter
megnyitó: 2019.06.06. 19:00 – 20:45
megtekinthető: 2019.06.07 – 2019.07.26.
A kiállítás Szarka Péter (1964) a 2000-es évek során 3D modellező szoftverekkel létrehozott képeit állítja a fókuszba. Szarka életművének ezen szakasza, amelyet a 2004-es Sao Paulói Biennálés szereplése és a 2003-as Műcsarnokban megrendezett Puha Bomba című önálló kiállítása fémjelez, már lezárult, azonban alkotásai közel két évtized távlatából szemlélve ugyanolyan frissek ma is, mint keletkezésükkor. Mi több, Szarka művészeti programjának főbb pontjai, úgy, mint a művészi kifejezésmód személytelensége és a trash esztétika tudatos használata, azóta egy fiatalabb művészgeneráció érdeklődését is meghatározza.
A művész olvasatában alkotásai egy már 20 éve is anakronisztikusnak számító jövőképet mutattak be. Szarka tudatosan játszott rá arra, hogy az általa használt 3D modellező szoftverek vizualitása már a maguk idejében is egy időkapszula hatását keltette, amibe a múltban elképzelt jövő képét zárták. Szarka Péter egy 2002-es interjújában így fogalmazott: „amivel én foglalkozom, az jelen pillanatban teljesen a senkiföldje.” Mára azonban a kortárs művészeti diskurzus beérte Szarka Péter úttörő műveit, amik továbbra is nyitottak az új recepció és értelmezés számára.
Nyitókép: Péter Szarka: Fear of the Blue Planet 1 | 2001 lambda print | 50 x 100 cm.
///////
RGB Hypothesis | Péter Szarka
opening: June 6, 2019 7:00 – 8:45 pm
on view: June 7 – July 26, 2019
The exhibition casts new light on the works of Péter Szarka (1964) created in the 2000s using 3D modelling software. Highlighted by his participation at the São Paulo Biennial in 2004 and his solo exhibition at the Kunsthalle, Budapest in 2003, this phase in Szarka’s oeuvre is already concluded, but his works are still as fresh today as two decades ago, when they were conceived. Moreover, the main elements of his artistic programme, namely the impersonality of artistic expression and the use of trash aesthetics have since come to shape the attitude of a younger generation of artists. “The things I am dealing with right now are in a no man’s land.” – Szarka stated in a 2002 interview. By today, the discourse of contemporary art has caught up with the trailblazing works of Szarka, which are still open to new reception and interpretation.