A kiállítást 18 órakor Kelemen Melinda művészettörténész nyitja meg.
Harmónia fénnyel és színnel
Harmónia fénnyel és színnel a címe Sebők Éva 2010. november 9-én megnyílt kiállításának. A művésznő hosszú évtizedeken át tanulmányozta e két jelenséget, nincs olyan műve, legyen az akár grafika, vagy festmény, melyen ne ebből a két elemből épülne fel kompozíció, tartalom és forma.
A látszólagos formai minimalizmusból igen bonyolult gondolatrendszer bontakozik ki, ahogy felfejtjük a filozófiai esztétika mélyebb rétegét, melyhez az első lépést a tudatosan választott vezérfonal adja meg. E vezérfonal alkotói korszakaitól függően más és más realista elemekből áll, melyek segítségével észrevétlenül vezeti a befogadót egy kontemplatív mélyebb rétegbe, ahol értelmünk és érzelmeink együttesen képesek intenzív párbeszédre.
A művésznő színekkel kísérletezve a monokróm felületetektől jutott a színek mélységével való játék kapcsán a fény vizsgálatáig. Alkotására nagy hatást gyakorolt a színmezőfestészet legnagyobb alakja, Mark Rothko. Sebők Éva festményein ugyanaz a meditatív hangulat uralkodik, ma is, mint melyet Rothkotól szokott meg szemünk, ugyanakkor a művésznő nem állt meg az elvont bölcseleti gondolkodás kifejezésénél, új megjelenítési utakat keresve fordult a tudomány felé.
Tudományos módszerek és technikai vívmányok tanulmányozásának köszönhetően kialakult egy az életművet stíluskritikai alapon tekintve igen jól elkülönülő korszak, melyben elsősorban a mikroszkóp és a teleszkóp világát idéző festmények és grafikák születtek. Ilyen pl. a Biogeometria, a Mozgások és áramlások, vagy a Kör című alkotása, melyek köré több variáció csoportosul. Egy-egy jelenséget számtalan tanulmány és több, egymástól eltérő mű jelenít meg, a témát sosem lezárva, mintha a tökéletes alkotást kutatná.
Ugyanilyen jól elkülönülő alkotói korszak a mindennapok fényjátékát ábrázolja, harmonikus, mindenki számára ismerős, melegséget sugárzó pillanatokba és hangulatokba sűrítetten. Hol egy csodálatos csillár fényei, hol pedig az esti utcák fényei, hol a karácsonyi gömbökön visszatükröződő fények segítségével olyan asszociácíók sorát idézi elő a befogadóban, hogy az a spontán emlékezést követően csak ritkán tudatosan kerül egy megmagyarázhatatlanul bensőséges, biztonságos térbe.
Nem kérdés, hogy szándékolt. alaposan átgondolt alkotói folyamatok összessége Sebők Éva művészetének kulcsa. Meglepő, amikor kiderül minden megjelenítési forma és mód egyazon harmonikus mag köré épül, mely fokozatosan, rétegről rétegre haladva tárul fel a szemlélő előtt.
A kiállítás is pontosan úgy épül fel, hogy ezen rétegek egymás kölcsönhatásában erőteljesebben, tisztábban mutatkozhassanak meg a Mercure hotel galériájának két termében. Megtekinthető december 9-ig.
Kelemen Melinda művészettörténész
A látszólagos formai minimalizmusból igen bonyolult gondolatrendszer bontakozik ki, ahogy felfejtjük a filozófiai esztétika mélyebb rétegét, melyhez az első lépést a tudatosan választott vezérfonal adja meg. E vezérfonal alkotói korszakaitól függően más és más realista elemekből áll, melyek segítségével észrevétlenül vezeti a befogadót egy kontemplatív mélyebb rétegbe, ahol értelmünk és érzelmeink együttesen képesek intenzív párbeszédre.
A művésznő színekkel kísérletezve a monokróm felületetektől jutott a színek mélységével való játék kapcsán a fény vizsgálatáig. Alkotására nagy hatást gyakorolt a színmezőfestészet legnagyobb alakja, Mark Rothko. Sebők Éva festményein ugyanaz a meditatív hangulat uralkodik, ma is, mint melyet Rothkotól szokott meg szemünk, ugyanakkor a művésznő nem állt meg az elvont bölcseleti gondolkodás kifejezésénél, új megjelenítési utakat keresve fordult a tudomány felé.
Tudományos módszerek és technikai vívmányok tanulmányozásának köszönhetően kialakult egy az életművet stíluskritikai alapon tekintve igen jól elkülönülő korszak, melyben elsősorban a mikroszkóp és a teleszkóp világát idéző festmények és grafikák születtek. Ilyen pl. a Biogeometria, a Mozgások és áramlások, vagy a Kör című alkotása, melyek köré több variáció csoportosul. Egy-egy jelenséget számtalan tanulmány és több, egymástól eltérő mű jelenít meg, a témát sosem lezárva, mintha a tökéletes alkotást kutatná.
Ugyanilyen jól elkülönülő alkotói korszak a mindennapok fényjátékát ábrázolja, harmonikus, mindenki számára ismerős, melegséget sugárzó pillanatokba és hangulatokba sűrítetten. Hol egy csodálatos csillár fényei, hol pedig az esti utcák fényei, hol a karácsonyi gömbökön visszatükröződő fények segítségével olyan asszociácíók sorát idézi elő a befogadóban, hogy az a spontán emlékezést követően csak ritkán tudatosan kerül egy megmagyarázhatatlanul bensőséges, biztonságos térbe.
Nem kérdés, hogy szándékolt. alaposan átgondolt alkotói folyamatok összessége Sebők Éva művészetének kulcsa. Meglepő, amikor kiderül minden megjelenítési forma és mód egyazon harmonikus mag köré épül, mely fokozatosan, rétegről rétegre haladva tárul fel a szemlélő előtt.
A kiállítás is pontosan úgy épül fel, hogy ezen rétegek egymás kölcsönhatásában erőteljesebben, tisztábban mutatkozhassanak meg a Mercure hotel galériájának két termében. Megtekinthető december 9-ig.
Kelemen Melinda művészettörténész