A Sprawled Soilware című interdiszciplináris művészeti projekt a kószálás jól ismert gyakorlatát szerepjátékkal és chatbot kísérőkkel kiegészítve nyújt egy kiterjesztett, immerzív élményt, amely a telefonodon keresztül válik megtapasztalhatóvá. A COVID-19 lezárások idején a budapesti Hollow és a berlini Omsk Social Club egy olyan élő kiállítást mutat be, amely szó szerint a néző képernyőjén nyílik meg, és három különböző történet szálon halad. A mű célja, hogy feltárja a liminalitáshoz való viszonyunkat, a körkörös idő, valamint az emberi, a technológia, az ásványi és a nem-létezők kozmikus halmazának megértésén keresztül.
A Sprawled Soilware szürreális bio-technológiai tájakra vezeti a felhasználót, ősi hibridekhez és olyan kérdésekhez, mint hogy kinek van hatalma valóságot teremteni. A projekt több érzékre hat, részvételen alapul, és csak séta közben működik, a népszerű Telegram messenger alkalmazáson keresztül. A játékos három alternatív séta és három útitárs közül választhat. Thermadite Renji terjeszkedő anima mundi karaktere Chammack Lindsey hangján szólal meg; a gótikus cukiság, Obscura Sol sétáját Marquetant Tamás és Molnár András zenésítette meg; a multidinenzionális ősi ektoplazma, Levetia A. Eaf dallamait pedig a Circular Ruins szerezte. Mindegyik útvonal egy másik valóság struktúrát kínál fel.
Egy olyan időszakban, amikor a COVID-19 világjárvány miatt művészettel korlátozott számban és keretek között találkozunk, a Sprawled Soilware biztonságos módon teszi lehetővé, hogy újragondoljuk a galéria és a színház formátumát és határait. Miközben a közvetlen környezet művészeti térré vàlik, a technológia egy élmény létrejövetelében – és nem csupán annak láthatóvá tételében – játszik szerepet.
Az esemény
A Sprawled Soilware ezen a linken érhető el: https://soilware.net/, itt találod majd A belépés könyvét, egy rövid bevezetővel és a Telegram linkjével.
A mű április 2021. április 27-től (rózsaszín szuperhold) lesz nyilvánosan elérhető, két éven keresztül, angol, magyar, német és cseh nyelveken.
A projekt a budapesti Sín Művészeti és Kulturális Központ és a berlini Montag Modus interdiszciplináris eseménysorozat együttműködéseként, a Goethe Intézet Nemzetközi Koprodukciós Alapja támogatásával valósul meg. Partnerek: Katlan Csoport, Divadlo X10, Collegium Hungaricum Berlin, art quarter budapest.
Április 27-én itt húzódnak a legerősebb energiavonalak:
18.00 (Berlin) Görlitzer Park Kreuzberg
16.00 (London) Finsbury Park
11.00 (Mexikó) UNAM Botanical Garden
12.00 (New York City) Battery Park
01.00 (Hong Kong) Shek O Country Park
20.00 (Isztambul) Tekke Parki
18:00 (Praha) Divoká Šárka
18:00 (Budapest) Tündérszikla
Az alkotók
A berlini Omsk Social Club az élő szerepjáték hagyományos módszereit továbbgondolva hoz létre immerzív installációkat és valós idejű játékokat (Real Game Play). Olyan helyzeteket idéznek elő, amelyek képzeletbeli vagy még át nem élt valóságokat mutatnak be. Az Omsk néző hálózatával szorosan együttműködik, minden egyszeri, és próbák nélkül, spontán jön létre. Élő installációik virtuális egókat, sokak által megtapasztalt élményeket és politikai jelenségeket vizsgálnak. A munkák a kortárs kultúrából és a résztvevők egyedi, személyes élményeiből válnak anyagtalan hibriddé. Immerzív tereikben olyan témákkal foglalkoztak, mint az otherkin szubkultúra, a rave kultúra, a survivalist mozgalom, a catfishing, a pozitív trollkodás, az algoritmusos stratégiák, valamint a decentralizált kriptovaluták.
Európa szerte különböző intézményekben, galériákban, színházakban és off-site-okon mutatták be munkáikat, többek között a következő helyeken: Martin Gropius Bau, House of Electronic Kunst Basel, Migros Museum für Gegenwartskunst, Zürich, HKW, Berlin, Volksbühne, Berlin és Stems Gallery, Brussels. Szerepeltek a követező eseményeken is: CTM Festival (2021), 6th Athens Biennale (2018), Transmediale Festival (2019), The Influencers (2018) és Impakt Festival (2018).
Az Omsk Social Club a 2021-es Athéni Biennále kurátora Larry Ossei-Mensah-val együttműködésben.
A Hollow Szeri Viktor koreográfus, Páll Tamás játéktervező és Muskovics Gyula kurátor közös hallucinációit testesíti meg. A csoport 2018 óta valósít meg immerzív installációkat, tereket és valóságokon átívelő élményeket. Látható és immateriális erőiket zenével és játékmechanikával ötvözik, a koreográfiát és a kortárs tánc eszközeit pedig költészettel, kiterjesztett valósággal és szerepjátékos módszerekkel vegyítik. Munkáik világprototípusok, amelyekben a konszenzuális valóság uralkodó rendszerei megkérdőjelezhetővé és módosíthatóvá válnak. Eddig leginkább homály fedte témákkal foglalkoztak, mint például a dark roomok, a millenniarista szekták, az ökoszorongás, a természet mint feketedoboz vagy a séta mint pszichoaktív hatóanyag. Állandóan alakulnak, performanszaik pedig sosem ismétlődnek: ahhoz a térhez és pillanathoz igazodnak, annak alapján mozognak, transzformálódnak és mutálódnak, amelyben épp zajlanak.
A csoport tagjai Budapesten élnek és alkotnak, és különböző színházakban, kiállítóterekben és off-site-okon mutatták be immerzív projektjeiket. Ezek között van az art quarter budapest, a MU Színház, a Trafó Kortárs Művészetek Háza Budapesten, a MeetFactory és a Divadlo X10 Prágában, a Kortárs Művészetek Háza Brnóban. És részt vettek fesztiválokon, mint például az Y: Possible Futures Prágában, a dunaPart, az Under500 és a Placcc Fesztivál Budapesten, valamint a Montag Modus sorozat Berlinben.
Sprawled Soilware (EN)
The interdisciplinary artwork Sprawled Soilware brings together role play, bot guardians and the traditional act of the flâneur as an augmented immersive experience available over your phone. Created under COVID-19 lockdown the collectives Omsk Social Club and Hollow have worked together to create an exhibition format that literally opens up in front of the viewer’s screen over three different narrative scores. The aim of the work is to explore our relationship to liminality, using time as a circular motion and understanding the cosmic stack of human, technology, mineral and non-beings.
Sprawled Soilware guides the user through surreal bio-technological landscapes, ancestral hybrids and questions on who and what has the authority to make a reality. The work is multi-sensory and participatory, viewable only whilst walking, and through the popular messaging application Telegram. Divided into three alternative viewing walks, the user chooses between a scaling anima mundi character Thermadite Renji (musically scored by Cammack Lindsey) or a gothic cutie Obscura Sol (musically scored by Tamás Marquatent & András Molnár) or a multi-dimensional ancestral ectoplasm Levetia A. Eaf (musically scored by Circular Ruins) each route offers up an alternative structure of reality.
At a moment in which our ability to view and think about art is becoming increasingly compromised and restricted due to the COVID-19 pandemic, Sprawled Soilware allows a safe way to experience and rethink the boundaries of the gallery format, whereby the immediate environment takes over as the gallery and technology becomes a proxy for an experience not only a way to view an experience.
The Event
To enter the work follow the link https://soilware.net/, there you will find The Book of Access, with a short introduction and link to Telegram.
The work will open on the 27th of April 2021 (on the Pink Supermoon) worldwide and can be viewed in English, Hungarian, Czech, and German. The project will run for two years.
Sprawled Soilware is co-produced by the Hungarian Sín Arts Centre production house and the German interdisciplinary event series Montag Modus with the support of the International Coproduction Fund of the Goethe Institut. Partners: Katlan Group, Divadlo X10, art quarter Budapest, Collegium Hungaricum Berlin.
The strongest energy lines to view on 27th April 2021 are as follows
18.00 (Berlin) at Görlitzer Park Kreuzberg
16.00 (London) at Finsbury Park
11.00 (Mexico) at UNAM Botanical Garden
12.00 (New York City) at Battery Park
01.00 (Hong Kong) at Shek O Country Park
20.00 (Istanbul) at Tekke Parki
18.00 (Prague) Divoká Šárka
18.00 (Budapest) Tündérszikla
About the artists
Omsk Social Club forks traditional methods of Live Action Role Play (Larp) through immersive installations and into Real Game Play (RGP) to induce states that could potentially be a fiction or a yet, unlived reality. They have exhibited across Europe in various institutions, galleries, theatres and off-sites such as Martin Gropius Bau, House of Electronic Kunst Basel, Migros Museum für Gegenwartskunst, Zürich, HKW, Berlin, Volksbühne, Berlin and Stems Gallery, Brussels. They have been included in CTM Festival (2021), the 6th Athens Biennale (2018), Transmediale Festival (2019), The Influencers (2018) and Impakt Festival (2018) amongst others. In 2021 they will co-curate the 7th Athens Biennale with Larry Ossei-Mensah.
Hollow embodies the shared hallucinations of choreographer Viktor Szeri, game designer Tamás Páll, and curator Gyula Muskovics. They have been working collectively since 2018, combining choreography and dance with poetics, augmented reality, role-play, sound and game mechanics to create immersive environments and cross-reality experiences. They are based in Budapest, Hungary and they have performed and exhibited in off-sites, theaters, and galleries, including art quarter budapest (Budapest); MU Theater (Budapest), Trafó House of Contemporary Arts (Budapest), House of Arts (Brno), MeetFactory (Prague), Y: Possible Futures, Divadlo X10 (Prague), dunaPart 5 – Platform for Contemporary Performing Arts (Budapest), Placcc Festival (Budapest), and Montag Modus (Berlin).