Megnyitó: 2014. szeptember 11. 19:30
A kiállítás Szombathy Bálint és Beate Linne performanszával nyílik meg.
Szombathy Bálint a Jugoszláviában a 60-as években jelentkező új művészeti gyakorlat egyik
központi, nemzetközi jelentőségű alakja, aki különböző műfajokban, poétikákban és médiumokban
dolgozik. A ma is aktív alkotó alakítója volt azoknak a progresszív és radikális művészeti
törekvéseknek, amelyek meghatározták egy kánonon kívüli áramlat hitvallását, és megalapozták
a kortárs délszláv és kelet-európai művészetet. Tevékenységét 1969 és 1976 között a szabadkai
Bosch+Bosch csoportban fejtette ki, amely az első ilyen jellegű kollektíva volt Szerbiában. A
hazai közönség számára az újvidéki Új Symposion folyóirat grafikai-művészeti szerkesztőjeként is
ismert.
Első, acb Galériában rendezett kiállítása az alkotó pecsétművészetébe nyújt betekintést, Szombathy
pecsétművészetének korai, legintenzívebb korszakát elevenítve fel. A művész a 70-es évek végén
érkezik el arra a pontra, amikor művészpecsétjeit [rubberstamp art] egyre inkább függetleníti
a napi alkalmazástól, vagyis küldeményművészeti [mail art] tevékenységétől. Saját tervezésű
gumipecsétjei tehát nem csak levélborítékjainak és levelezőlapjainak nyelvi kiegészítését, dúsítását
szolgálják, hanem önálló grafikai nyomóformaként jelennek meg, általában A4-es szabványméretű
papíron vagy fotón.
A közönség megismerkedhet a művész azon munkáival is, amelyek a küldeményművészet
világát nyitják meg. Közéjük tartoznak azok a levélborítékok és szerzői levelezőlapok, melyeket
Szombathy a világ más tájain élő alkotóknak postázott, akik különféle szöveges és képi
beavatkozásokat eszközöltek rajtuk, majd visszaküldték őket a feladónak. A sorozatban Szombathy
valamennyi szerzői lapja megtalálható, melyeket a 70-es évek második és a 80-as évek első
felében alkotott, több száz példányban szórva őket szét az Örök Világhálón [Eternal Network].
A fénymásolással és síknyomással sokszorosított képeslapokat saját kezűleg pecsételte felül
művészpecsétjeivel. Közöttük jelennek meg a Szombathy Art logó különféle változatai.
Külön csoportot alkotnak a Cavellinivel folytatott levelezési csere kétszerzős tárgyi darabjai.
Szombathy küldeményeinek borítékjait az öntörténetírás olasz mestere saját művészetének
ikoni elemeivel egészítette ki, olyan ihlető alapként tekintve rájuk, mint amelyek alkalmasak új
kompozíciók létrehozására. Az együttműködés sajátos példáját illusztrálja továbbá az USA-beli
alkotókkal 1979-ben realizált sorozat. Szombathy a Nyugati-Part új-dadaista művészeinek kiküldte
a Szombathy Art in America szövegű gumiforma több példányát, arra kérve őket, szervezzenek
köréjük különböző egyéni akcióikat. Közéjük tartozik többek között az Anna Banana által
véghezvitt utcai pecsétművelet.
Ezzel egy időben a művész a Szombathy Art pecsétváltozatok huszonöt darabból álló nyomódúcát
külön papírlapokra is lenyomta, önálló grafikai művekként értelmezve őket. Ebben a ciklusban a
művész máig használatos logója különféle hangzatos reklámszlogenekkel egészül ki, az individuális
mitológia felé terelve az értelmezés irányát. Újabb sorozatokba tagolódnak be azok a munkák,
melyekben a művész a költészet szűkebb és a nyelv tágabb fogalomkörének kapcsolatrendszerébe
igyekszik bepillantani ([POETRY?] / language), illetve talált sajtófotókon alkalmazza a
bélyegzőket. Pecsétművészeti munkálkodása folyamán esetenként talált stempliket is felhasznál.
A 70-es években egy budapesti írószer boltban vásárolta azt a szettet, amelyben különféle forint
névértékek jelennek meg. A forint devalvációja című sorozatban az értéktelenedés effektusát úgy éri
el, hogy a nyomóformára egyre nagyobb erőt fejt ki.
Szombathy azon alkotók közé tartozik, akik a 70-es és 80-as években intenzíven részt vettek a
küldeményművészet eseményeiben, ám a pecséthasználatot idővel elvonatkoztatták a nemzetközi
mozgalom nyelvi szempontból eklektikusnak mondható napi gyakorlatától. Ennek nyomán hozták
létre a függetlenül funkcionáló és önálló kis-grafikai irányzattá erősödő gumipecsét művészetet
[rubberstamp art]. A fent említett két évtized folyamán mintegy ötven saját tervezésű pecsétet
dolgozott ki, de időnként használt talált vagy kölcsönbe kapott bélyegzőket is. A Vajdaságban
igencsak népszerű mail art egyik vezéregyéniségeként Szombathy autochton értéket teremtett
művészpecsétjeivel.