„Saxon-Szász János a „Pesti Műhely”-jel 1982-ben került kapcsolatba, a ’90-es évektől pedig a nemzetközi majd a hazai MADI mozgalommal, amelyben azóta is igen aktívan részt vesz. Így például – más művészekkel és kritikusokkal együtt a tavasszal, Moszkvában szervezett nagyszabású „supreMADIsm” tárlaton és konferencián. Amit csinál, egyszerre szigorúan gondolati, intellektuális – ugyanakkor alapvetően mégis vizuális, esztétikai hatásokra épülő alkotás. Maga teremtette univerzumban él, amelynek a törvényeit a „belső látás” legalább annyira meghatározza, mint a külső. Aszketikus igény és maximalizmus jellemzik…
Több évtizede már ugyanabban a rendszerben dolgozik, de ezen a rendszeren belül szabadon mozog, változtat, értelmez. A síkból kilép a térbe, a táblaképből az „objekt”be, a két dimenzióból a „polidimenzióba”, a horizontális-vertikálisból a diagonálisba, az azonosból a léptékváltásba, s most, mintegy legfrissebb fordulatként, a színesből a fekete-fehérbe. A moszkvai út után Malevics élménye váltotta ki az újabb változást: az újabb redukcionizmust, a színről való lemondást, a „fekete-fehér” kizárólagosságát, tehát a legfrissebb, most kiállított képsorozatot….
Az alkotások a fejében, a malevicsi modellek szellemében születnek meg. Ideája az a tárgynélküli világ, amit Malevics teremtett meg közel száz évvel ezelőtt. Ez a világ a tiszta érzet szupremációja, nem állít semmit, s csak önmagával azonos. Az elsődleges a tiszta érzet – mondja a művész – s a legfontosabb, hogy a kozmoszt beemeljük a művészetbe.”
Passuth Krisztina megnyitószövegének rövidített változata
SupreMADIsm – Saxon-Szász János kiállítása
A kiállítást Passuth Krisztina művészettörténész nyitja meg január 23-án, kedden 18 órakor.