„Porpáczy Zoltán tervezőgrafikus digitális printjei a kopasz, nyalókázó Kojak nyomozón keresztül a Bujtor István által alakított Ötvös Csöpiig invitál minket egy kis időutazásra a 70-es 80-as évekbe, az első farmernadrág, vagy a SZOT üdülők világába. A magyar, német, olasz, brit, amerikai bűnügyi sorozatok (ahogy akkor a krimit hívták) nagy népszerűségnek örvendtek nálunk is, még akkor is, ha például a Petrocelli csupán két évadot élhetett meg odakint. Ezeken a sorozatokon nőttünk fel. Ki ne emlékezne valamelyik kedvenc epizódjára, nyomozójára? Mind felejthetetlen főhősöket kínál izgalommal, iróniával és elegendő mennyiségű humorral ahhoz, hogy ne rossz szájízzel készülődjünk az esti lefekvéshez. Figurájuk csakúgy, mint az akkori – mára már néha mosolyra ingerlő – használati tárgyak, emblémává rögzültek. Ezeket a motívumokat ragadta ki Porpáczy Zoltán, szem előtt tartva egykori jelentőségüket, lehetővé téve jelenünkben autentikusságukat, aktualitásukat megfelelő környezetbe ágyazva. A hasonló céllal megszületett visszatekintések igenis fontosak ma is és a jövőre nézve is, hiszen őrzői az egykori társadalomnak, nemzeti identitásnak. Legyen az Derrick felügyelő vagy Dempsey és Makepeace, a hangsúly a közösséghez való segítőkész hozzáálláson alapszik. Olyan társadalmi attitűd olvasható ki belőlük, amelyben az érték szó még birtokolta eredeti jelentését, ahol a „jogában áll hallgatni és ügyvédet fogadni” mondatnak még súlya volt, ahol a jó – rossz fogalompár még jelezte a valódi értékrendet. Ezeket az erkölcsi kérdéseket járták körbe a sorozatok. Akár közöttük is felállíthatunk egy viszonyítási görbét, ami megmutatja azt, hogy évről-évre hogyan változott az emberi felfogásmód. A 80-as éveket adaptáló Miami Vice-ban már nem a nyomozásra került a fő hangsúly, hanem a bűnözők kézre kerítésére. A különböző viselkedés mintákat is láthatjuk Zoltán alkotásain.
A játékosságra koncentráló motívumtársítás mellőzi a fapoénokat és a kényszeres magyarázatot, ennek ellenére érdemes elidőzni egy-egy alkotás előtt, hogy szemünk csalásait kiiktatva összeállhasson a teljes „napba nézés utáni” kép. A Starsky & Hutch Nike márka logójává komponált szolgálati kocsija, a Linda lábáról rúgás előtt lekerülő klumpa, Magnum hawaii inge, az angyalok bikinije, vagy épp David Hasselhoff felejthetetlenül szexis mellkasa csupán hab a tortán!
Emellett még kapunk szójátékot is Rex elődjének, Kánt-OR( R)-nak főszereplésével, és földrajzilag jellemzett helyszíneket, például a gitároszlopból szétterülő San Francisco-i hídat, a Miami Vice forgatásául szolgáló South Beach pálmafáit; karaktereket: Columbo-i furmányos gondolkodást prezentáló agyas nyomozót, Poirot rejtvényes feladványait, de említhetném Derrick aktatáskás kifinomultságát, Bud Spencer alteregóját, a lelkes, vitorlázó bajnok Ötvös Csöpit…és még sorolhatnánk.”
(Gyulai Orsolya Zóra)