A Történet a nulladik évből című ingyenes kiállításon, 2019. április 5. és május 10. között az Art
Quarter Budapestben először láthatóak együtt Sugár János 1986 és 1990 között készült, kis
példányszámú grafikai sorozatai. A művek képi világa bepillantást nyújt Sugár narratív
művészetének ikonológiájába.
Már Sugár János korai rajzai, vázlatai és tervei, amelyek között a rajzos napló forma is szerepet
kapott, intenzív grafikai késztetésről tanúskodnak, főiskolai tanulmányainak befejezése után pedig a
képzőművészeti technikák rendszere kezdi el foglalkoztatni. Egyik fő kérdése az volt, mit tesz
lehetővé a médium maximális kihasználása, s ez az érdeklődése hosszútávon elvezetett Sugár grafikai
kísérletezéseihez. Az 1986 és 1990 közötti időszakban foglalkozott intenzíven a klasszikus
sokszorosító grafikai eljárások (szitanyomat, rézkarc, litográfia és dombornyomás) nyújtotta
lehetőségekkel, valamint az ezek radikális kombinálásával létrejövő kölcsönhatásokkal. A véletlenek
megfigyelése, továbbfejlesztése, a hibák kibontása ugyanis új technikai lehetőségeket, formai
megoldásokat tartogattak az eljárással kísérletezőknek. A négy sorozat szinte évekre „lebontva”
mutatja be az alkotói folyamatot. Az első két, összesen 13 darabból álló 70 x 100 centiméteres
sorozat 1986-ban és 1987-ben készült, a szitanyomat, a rézkarc és a dombornyomás technikák
együttes alkalmazásával. A másik két, szintén 13 darabból álló, sorozat 1988-ban és 1989-ben készült
a litográfia és a rézkarc technikák együttes alkalmazásával.
A sorozatok egyik fő jellemzője a határkereső attitűd, ez abban is megmutatkozik, hogy Sugár a
rézkarc technikát is nagyvonalúan alkalmazza, törvényeit szinte provokálja. A diszkrét vonalak és a
tiszta vonalvezetés ellenében hat, amikor a lemezt nem törli vissza, hanem hagyja az elmaszatolódott
részeket is érvényesülni. A grafikai lapok felületének sokszínűségét az egymás mellett, gyakran
egymást áthatva megjelenő eltérő technikák együttes használatának köszönheti. Egy olyan
többlépcsős eljárást dolgozott ki, melyben a különböző technikák nem csupán eltérő rétegeket
képeznek, hanem azt sejtetik, hogy ezek különböző valóságszintekkel kapcsolódnak össze, amelyek
felfejthetővé válnak. A két későbbi, a Váci Grafikai Műhelyben készült sorozatok pedig már a művészi
nyelv absztrahálódását szemléltetik, az olyan címek, mint „A tények mechanikája”, „A tények Brown
mozgása” a tudományosság képzetét keltik.
A hagyományos grafikai technikákat mediális és konceptuális úton megközelítő, azokat olykor szinte
már provokáló sorozatok képi világa bepillantást nyújt Sugár narratív művészetének absztrakt
ikonológiájába. Motivikusan is összetettebb metaforarendszert alkot a leegyszerűsített személyes és
a közismertebb, jelképszerű képi elegyítése. A formák szerkezete és egymásba hatása mintha
emlékképeket idéznének, egyes műveken szuggesztíven egyértelmű, másokon rejtélyesebb képek
segítségével.
A Történet a nulladik évből – soxorosító grafikai munkák című kiállítás 2019. április 5. és május 10.
között tekinthető meg az Art Quarter Budapestben.
Az alkotóról
Sugár János 1958-ban született Budapesten, tanulmányait a Magyar Képzőművészeti Főiskola
szobrász szakán végezte 1979 és 1984 között Vígh Tamás tanítványaként. 1980 és 1986 között
aktívan részt vett az Erdély Miklós vezette INDIGÓ csoport munkájában. 1984 óta számos hazai és
nemzetközi kiállítás résztvevője. 1985-től a Balázs Béla Stúdió tagja, majd 1990 és 1995 között
vezetőségi tagja. 1990-ben a 8. Nemzetközi Kisplasztikai Biennále (Műcsarnok, Budapest) nagydíját
kapja. 1992-ben a kasseli Documenta 9 résztvevője. 1990 óta a Magyar Képzőművészeti Főiskola
Intermédia Tanszékének alapítója és tanára.
Megnyitó: 2019. Április 5. péntek 19:00, aqb Project Space ( 1222, Nagytétényi út 48-50)
Megnyitja: Dr. Geskó Judit, művészettörténész, Szépművészeti Múzeum
A kiállítás megtekinthető: 2019. április 5. és május 10. között
Kurátor: Bencze Péter
Kurátor asszisztens: Tarczali Andrea, Nagy Sára
A kiállítás az Art Quarter Budapest, az Everybody Needs Art és a Kisterem együttműködésének
eredményeképpen valósul meg.