A Vizuális Stúdiumok tantárgy a Média Intézet Animáció, Fotográfia, Tervezőgrafika és Média design szakos hallgatóinak műtermi, gyakorlati – workshop jellegű – integrált foglalkozásait jelenti, tömbösített kurzus formájában, szemeszterenként három hét időtartamban.
A program egymásra épülő modulokból áll. A modulok szemeszterenkénti bontásban különböző tematikákat dolgoznak föl, amelyek megalapozzák, előkészítik és kiegészítik a szakok tervezési feladatait.
A program célja, hogy a hallgatók – a szakterületük magas szintű műveléséhez elengedhetetlen – vázlatozási, előkészítő tervezési módszereket, az azokhoz szükséges készségeket, a látványvilág fejlesztésének technikáit gyakorolják. A szakterületüknek megfelelő jól artikulált ábrázolási, képalkotási módszereken túl a tágabb szakterületük általános, előkészítő munkafolyamataiban (a szakterületükön használatos technológiáktól függetlenül) technológiai és képalkotói repertoárjukat gazdagítva szerezzenek jártasságot.
A kiállító hallgatók:
Ács Alíz Veronika, Bogó Krisztina, Bukta Zsolt, Farkas Tímea, Fátyol Viola, Filkey Áron, Hasenstaub Lívia, Hodosy Enikő, Kajcsa Dániel, Kuti Anikó, Lengyel Nóra, Marinka Zsuzsanna, Máté András, Móró Máté, Nagy Marcell, Ráday Péter Mihály, Sánta Balázs, Simon Ádám, Soós Borbála, Szabó Péter, Turós Balázs, Varga Máté.
A Műterem programjában résztvevő tanárok:
Fábián Noémi egyetemi adjunktus, műteremvezető, Bodóczky Antal egyetemi adjunktus, Glaser Katalin művésztanár, Csontó Lajos művésztanár, Magyarósi Éva művésztanár, Nemes Csaba művésztanár.
Köszönjük a segítséget:
Oravecz Júliának, MOME Design-művészet menedzsment szakos hallgatóinak a kiállítás szervezésében nyújtott segítségéért Oravecz Zsófiának, tervezőgrafikusnak az információs táblák elkészítéséért.
A kiállított munkák ismert művészettörténeti alkotások parafrázisai, melyek személyes nézőpontból, kortárs képalkotási eszközök segítségével reflektálnak az eredeti művekre. Az egyéni tartalmi és formai interpretációk lehetőséget adnak az eredeti művek jelentésrétegeinek és üzeneteinek újragondolására.
Bár „kívülről” kapott feladatokra adott válaszokként születtek egy-egy három hetes program gyakorlatsorozatainak végtermékeként, mely feladatok az érzéki ábrázolás, és a képi történetmesélés témaköreit járják körbe, itt megjelenő formájukban önálló életet élnek, személyes tartalmakkal telítődnek. Az eredeti munkák „kisajátítódnak”, újra felhasználásra kerülnek, tartalmaik az elemzés, értelmezés és technikai átírás során átalakulnak, új történetekkel bővülnek.
Az ábrázolási technikák és stílusjegyek tanulmányozása, elsajátítása nem öncélú stílusgyakorlat, és nem csak a múlt újraértelmezéséhez kínál utakat. Ahhoz, hogy valóban új megoldások szülessenek, érdemes elmélyedni az eredeti műben, megérteni annak formai és tartalmi aspektusait, mert csak a megértésen keresztül lehet eredeti módon átlényegíteni.
A különböző technikák használata ugyan önmagában is megköveteli az átértelmezést, de automatikusan nem következik belőle semmiféle megoldás. Ehhez önálló jelentéssel kell megtölteni a képet, ahogyan az az eredeti műnek is sajátja. Ez a jelentés azonban sokféle lehet: egyedi és egyszeri történet, a mai alkotó személyes élményének kivetítése, de lehet akár az eredeti alkotói gondolat folytatása, mintegy más idődimenzióban való megjelenítése is. A régi mű folytatódhat a mai alkotóban, vagy a mai alkotó a régi műben. Többféle megoldás lehetséges, amelyek azonban egyformán eredetiek és méltányolhatók.
A feladat, hogy egy adottságon, egy választott alkotáson keresztül, ahhoz viszonyulva kell megjeleníteni a saját történetet, ebben az értelemben akár ürügynek is felfogható egyéni tartalmak és egyéni technikák artikulálásához.
Újraírt történetek – Kiállítás a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem hallgatóinak munkáiból a Budapest Transzfer Nemzetközi Irodalmi Fesztivál keretében
A kiállítás anyaga válogatás a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Média Intézetének Vizuális Stúdiumok Műtermében készült hallgatói munkákból.